Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av grafikkort


ON

Rekommendera Poster

Mitt gamla grafikkort NVidia GeForce2 Ultra klarar inte den upplösning som min nya skärm kräver, 1680x1050. Vilket gränssnitt har detta kort, AGP? Måsta jag i så fall köpa ett nytt kort med AGP?

 

Vad måste jag mer tänka på för vid inköp av nytt kort, för att det ska passa till min Dell Dimension 8100 årsmodell 2001. Jag vill köpa ett kort som är bra för bild och grafik (behandling av stillbilder och video). Tacksam för goda råd!

/ON

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket gränssnitt har detta kort, AGP?

Det bör röra sig om ett kort för agp4x, men kontrollera helst detta med cpu-z under fliken Mainboard och rubriken Graphic Interface:

http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

Måsta jag i så fall köpa ett nytt kort med AGP?

Ja. Agp-korten som säljs idag är gjorda för att klara hastigheten 8x. De är dock bakåtkompatibla med de äldre standarderna 4x och 2x, så där är det inga problem.

 

Vad måste jag mer tänka på för vid inköp av nytt kort, för att det ska passa till min Dell Dimension 8100 årsmodell 2001.

Viktigt är vad datorn har för slags nätaggregat. Försök ta reda på dess specifikationer (brukar finnas en etikett klistrad på dem), och då är det inte bara den totala uteffekten som är intressant utan i det här fallet även strömstyrkan (ampére) på 12V-linan. Är nätagget för svagt klarar det nämligen inte att driva många av modellerna av dagens grafikkort.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...