Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Den mystiska MSN-Messenger buggen...


Bandola

Rekommendera Poster

Ok, detta kanske är ett universellt känt problem som "alla" kanske redan känner till ..så med risk för att bli hånad måste jag rådfråga Er som kanske kan:

 

Jag kör Windows XP, och jag har aldrig lyckats få igång ljudet till video- och audiokonversationer i MSN-messenger ...eller ja, det heter väl Windows Live Messenger nuförtiden.

 

Inbyggt i programmet finns ju guiden "installationsprogram för ljud och video", vilken skall hjälpa till att ställa in rätt ljudkort och volym för ljud/mikrofon - MEN: så fort jag väljer ljudkort, så drar programmet ned mastervolymen i botten (för högtalarna/lurarna) i Windows interna ljudmixer, och ingenting går att göra för att höja den!

Messengerprogrammet hittar heller inte mikrofonen, om man väljer att använda Audiophilekortet som mikrofoningång - den drar bara den lilla volymregeln i botten.

 

Bäst av allt:

M-audio ljudkortet använder sig av en egen volymmixer, men denna slussas tydligen igenom Windows XPs interna ljudmixer. - Då messengers lilla "installationsprogram för ljud och video" har justerat färdigt, kapas ALL volym från ALLA program, dvs. mastervolymen är helt sänkt. Varpå man måste leta upp windows interna mixer:

 

C:\WINDOWS\system32\sndvol32.exe

 

...och vrida upp respektive in- och uppspelnings-instans igen.

 

Jag fattar verkligen inte varför! Jag misstänker att det kanske är något strul med ljukortsdrivrutiner, men det borde det verkligen inte vara.

 

 

Visst låter det här som ett skumt, men roligt problem att lösa!?

All hjälp är varmt välkommen, och min stora respekt utlovas till den som lyckas knäcka denna något tidiga julnöt.

 

 

Hälsningar

Ola

 

_____________________________________

Min konfiguration

Version av Messenger: Windows Live Messenger (version 8.0)

Ljudkort: M-audio Audiophile 2496 (med senaste drivrutinen: 5.10)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...