Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorerna hittar inte varandra!


Zonko

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har två datorer, en stationär och en bärbar. Den stationära kör Windows XP, och den bärbara Windows ME. Jag har en trådlös router, Netgear WGR614, som är kopplad till den stationära, den bärbara, och ADSL-modemet. Internetdelningen fungerar, dvs. båda datorerna kan komma ut på internet, men fildelningen funkar inte! Datorerna hittar inte varandra. Jag har kört "Guiden Konfigurera nätverk" på båda, och om jag försöker pinga den bärbara från den stationära funkar det, men inte tvärt om. Jag gissar att det måste vara nåt krångel med anslutningen stationär till nätverket, men vad?

 

 

Mvh Markus Preston

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till exempel brandväggsinställningen, men se även tipsen i det här inlägget:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=809509#809520

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...

Det verkar som om problemet kan vara Norton Antivirus. Måste man avinstallera det, eller går det att öppna vissa portar eller liknande

 

//Markus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar brandväggen i Norton Internet Security så ska det gå att öppna portar i den eller göra andra lämpliga inställningar för att tillåta fil- och skrivardelning i lokala nätverk. Dock så vet jag inte hur eftersom jag inte har använt Norton, men det bör finnas information antingen i manualen eller på deras supportwebbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det funkar nu när jag avaktiverat Norton Internet Security, men när jag aktiverar det igen funkar det inte. Borde jag byta ut det mot ett annat program. Vet du något bra?

 

//Markus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska ju gå att ställa in Norton också.

 

Man kan ersätta Norton Internet Security med ett annat antivirusprogram och en annan brandvägg. Men alla brandväggar behöver konfigureras för att tillåta fil- och skrivardelning i lokalt nätverk, sedan kan de ju vara mer eller mindre lätta att ställa in.

 

Som gratis antivirusprogram finns t ex Avast, AVG och Antivir, och som gratis brandvägg kan man använda ZoneAlarm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...