Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bootar inte från skivan


Thomas Höögh

Rekommendera Poster

Thomas Höögh

Har ett litet problem.

 

Ska lägga in Windows ME på mammas dator (det os:et hon fick med datorn)

 

Jag har en recovery-CD (ska bara vara att stoppa i skivan och starta om datorn) och i BIOS har jag ställt in CD-spelaren som first boot device. Problemet är att skivan inte går igång. Det står Boot from CD på skärmen, det hugger till lite i spelaren, men sen går datorn över till att boota från C:

 

När Windows är igång kan jag utan problem öppna skivan i utforskaren och bläddra bland dess filer. Så det verkar ju inte som att skivan är trasig, den har för övrigt bara legat i ett fodral ett par år, så den riskten är rätt liten.

 

Finns det något sätt att tvinga igång läsningen från CD-spelaren? Jag provade med att sätta i en startdiskett för win98, men då vägrade det trådlösa tangenbordet att fungera.

 

Tips på hur man går tillväga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Höögh skrev:

 

Det står Boot from CD på skärmen...

Ska man inte trycka valfri tangent då för att boota från CD:n?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Höögh

Så är det i Windows 2000/XP vet jag. Men jag har aldrig sett det i tidigare versioner av Windows, dessutom står det inte att man ska trycka på något. Jag har också provat att trycka på några tangenter, men det ger inget resultat ändå.

 

Sen är det ju ingen ren Windows-skiva, utan en recovery-CD som innehåller allt möjligt till datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Höögh

Helt plötsligt så bara gick det att boota från skivan och ghostimagen började läsas in. Men efter 75% blev det reading error och det gick inte att fortsätta.

 

Nu är det helt omöjligt att boota från skivan igen. Det är verkligen skumt alltså.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...