Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansluta sig till en delat skrivare


Eerra

Rekommendera Poster

Kanske en dum fråga, men vad gör det :)

 

Har en windows 2000 nätverk, som har en dator som är kopplat till en skrivare genom parellellporten - skrivaren är delat.

 

Den försöker jag att andra datorer (också win 2000) ska kunna komma åt och som inte har "admin" rättigheter, jag försöker att det ska funka utan "NetBeui" protkoll. (datorn med skrivaren är påslagen)

 

Har försökt med "ipadress/skrivare" men då får jag inte rättigheter till skrivaren, det måste ju gå (utan skrivarserver o dyl), men hur?

 

Har ni förslag jag kan prova så är jag tacksam.

 

[inlägget ändrat 2006-11-04 13:02:51 av Eerra]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en windows 2000 nätverk, som har en dator som är kopplat till en skrivare genom parellellporten - skrivaren är delat.

 

 

Du har alltså Windows 2000 Pro installerad på en dator som du har en skrivare inkopplad på genom den vanliga avlånga parallell-porten?

Denna skrivare har du enligt alla konstens regler delat ut och gett rätt behörighet till?

 

 

 

 

Den försöker jag att andra datorer (också win 2000) ska kunna komma åt och som inte har "admin" rättigheter, jag försöker att det ska funka utan "NetBeui" protkoll. (datorn med skrivaren är påslagen)

 

 

Du måste ge "alla" andra datorer rättigheten att nå denna skrivare - ja.

Du måste alltså lägga in nätverksnamnet på alla datorer på datorn med skrivaren, och dela ut rättigheterna.

Du ska inte behöva använda nätverksprotokollet "Netbeui".

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

 

Denna skrivare har du enligt alla konstens regler delat ut och gett rätt behörighet till?

 

Delat ut har jag gjort men att ge rätt behörighet har jag nog inte lyckat med :)

 

Du måste alltså lägga in nätverksnamnet på alla datorer på datorn med skrivaren, och dela ut rättigheterna

 

Ok, låter lovande, ska prova i morgon att hitta den "inställningen" annars återkommer jag.

 

[inlägget ändrat 2006-11-05 00:50:40 av Eerra]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...