Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MS-DOS 6.22 på svenska


Ogge92

Rekommendera Poster

Tjenare ;-) Jag har hittat en gammal instruktionsbok för ms-dos o för att få bästa möjliga användning av den så tänkte ja installera det på en gammal dator som ändå står o skräpar

 

Hittade MS-DOS 6.22 på engelska men det allra bästa vore förstås att ha det på svenska någon som vet vart det finns ??

 

Tack på förhand :-P

 

MVH : Ogge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare ;-) Jag har hittat en gammal instruktionsbok för ms-dos o för att få bästa möjliga användning av den så tänkte ja installera det på en gammal dator som ändå står o skräpar

 

 

Alltid roligt med nostalgi.

 

 

Hittade MS-DOS 6.22 på engelska men det allra bästa vore förstås att ha det på svenska någon som vet vart det finns ??

 

 

Finns inte att köpa nytt förstås, så det är begagnatmarknaden som gäller.

Typ, tradera och blocket kanske?

Det blir nog att plocka fram förstoringsglaset, för det är inte lätt att hitta detta.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

Hittade MS-DOS 6.22 på engelska men det allra bästa vore förstås att ha det på svenska någon som vet vart det finns ??

 

När du installerar dos får du inte då något val så att du kan välja "svenskt tangentbord". Jag har för mig att engelska var deafult men att man kunde ändra till svenska under installationen.

Det kanske inte blev helt svenskt men bokstäverna ÅÄÖ och alla specialtecken fanns på sitt rätta ställe i varje fall (svenskt tangentbord alltså).

 

du kan ju kolla

amos

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-04 01:38:53 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du installerar dos får du inte då något val så att du kan välja "svenskt tangentbord". Jag har för mig att engelska var deafult men att man kunde ändra till svenska under installationen.

Det kanske inte blev helt svenskt men bokstäverna ÅÄÖ och alla specialtecken fanns på sitt rätta ställe i varje fall (svenskt tangentbord alltså).

 

HITTADE inget sånnt tyvärr

 

\\Ogge

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenskt tangentbort får man genom att skriva:

keyb sv

 

Men det gör ju inte att hela operativsystemet ändrar språk, utan det beror ju på vilken version du har.

 

Började med Dos 2.11 en gång i tiden, sen 3.20, 4.01, 5.0, 6.0 och 6.20, men jag har nog tyvärr inga disketter kvar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det längesedan jag körde DOS men vad jag mins så behöver du ändra i autoexec.bat till KEYB SV och eventuellt i config.sys country=046 för att få svenskt tangentbord.

 

Med dos kommandot edit kan du läsa och ändra innehållet i dessa filer, t.ex. skriver du vid dospromten A:\< edit autoexec.bat så kan du läsa och ändra.

 

A: är då om du vill ändra redan på disketten och C: om du redan installerat.

För att få fram : tecknet med engelskt tangentbord installerat och du har ett svenskt så tryck shift+ö.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började med Dos 2.11 en gång i tiden, sen 3.20, 4.01, 5.0, 6.0 och 6.20, men jag har nog tyvärr inga disketter kvar

 

Hur är det med copyrighten på gamla DOS, är den fortfarande förbjuden att kopiera och dela med sig, inte för att jag tror att MS skulle bry sig särskillt mycket.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med copyrighten på gamla DOS, är den fortfarande förbjuden att kopiera och dela med sig, inte för att jag tror att MS skulle bry sig särskillt mycket.

 

 

Intressant fråga? Jag råkar ha några uppsättningar liggandes, har för övrigt precis installerat MS-Dos 6.22 Swe på denna dator, fungerar utmärkt.

 

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

Hur är det med copyrighten på gamla DOS, är den fortfarande förbjuden att kopiera och dela med sig, inte för att jag tror att MS skulle bry sig särskillt mycket.

Tunna/

 

vad jag vet så har inte Microsoft sagt att det är fritt att dela med sig, rätta mig om jag har fel.

 

Men rent logiskt så är väl Microsofts enda intresse nu att tjäna pengar på att sälja XP och snart Vista.

Och jag tror inte att det blir så värst många Vista-licenser mindre sålda om någon skulle dela med sig en Dos 6.22.

 

Men troligen så är det väl olagligt, ungefär med samma logik som det förr i tiden var olagligt att gå mot "röd gubbe" klockan 2 på natten trots att det inte fanns en bil inom 2 kilometers avstånd.

 

amos

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-04 12:55:06 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men troligen så är det väl olagligt, ungefär med samma logik som det förr i tiden var olagligt att gå mot "röd gubbe" klockan 2 på natten trots att det inte fanns en bil inom 2 kilometers avstånd.

Det är fortfarande olagligt men det blir ingen påföljd om inget inträffar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var mycket medveten om det, när jag skrev mitt inlägg, men ibland så kommer tanken att eftersom det är ett så pass gammalt op-system så torde dom flesta "se mellan fingarna" och förmodlingen inte "bry" sig om någon får en kopia.

 

Men samtidigt så är det ju krast så att copyrigth/licens-reglerna fortfarande gäller oavsett om det är 1, 3, 5, eller 10 år.

 

Så det är nog så tyvärr att du Ogge92 får se dig om efter någon som kan tänkas sälja sin svenska version på normalt sätt, även om det inte lär bli så lätt kanske, MS Dos 6.22 svensk är svår att få tag på vet jag.

 

Men Tradera och Blocket är fortfarande ett tips.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2006-11-04 15:19:19 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som bekant är vår nuvarande copyrightlagstiftning hopplöst föråldrad. Den skyddstid som gäller är 70 år efter upphovsmannens död, så det dröjer ett tag innan MS-DOS blir fritt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en sak som är konstig är isåfall att jag hittar en "innehållsförteckning" ,på microsofts hemsida (på eng), där alla filer som skulle vara med på disketterna stod med som ex ...

 

Volume in drive A is SUPPDISK 1

Volume Serial Number is 3704-120F

Directory of A:\

 

ADOS CFG 61 05-31-94 6:22a

ADOS CO_ 17,911 05-31-94 6:22a

ADOS OV_ 45,289 05-31-94 6:22a

ADOS TX_ 40,535 05-31-94 6:22a

AM EXE 7,825 05-31-94 6:22a

AREADME TX_ 12,280 05-31-94 6:22a

FAKEMOUS COM 307 05-31-94 6:22a

DVORAK SY_ 1,779 05-31-94 6:22a

DVORAK TX_ 3,215 05-31-94 6:22a

DRVBOOT BA_ 1,277 05-31-94 6:22a

KBDBUF SYS 1,140 05-31-94 6:22a

ASSIGN CO_ 4,547 05-31-94 6:22a

BACKUP EX_ 22,966 05-31-94 6:22a

COMP EX_ 8,738 05-31-94 6:22a

 

..........

 

Då kan man ju kolla upp alla filer, söka på dom på, ex google , och ladda ner dom därifrån... det kan ju ta lite tid men i alla fall

 

dessutom är ju alla bootdiskar "fria" och det känns ju som de är ms-dos i dom me...

 

\\Ogge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mailat microsoft och ska se vad dom säger ( om dom ens svarar;-P)

 

Kanske kan man få (köpa) det av dom .... om man har tur

 

(fillistan på förra inlägget finns på: http://support.microsoft.com/kb/117600)

 

Tack alla som har svarat ännsålänge :P

 

\\Ogge

 

[inlägget ändrat 2006-11-04 16:13:08 av Ogge92]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...