Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Falsk marknadsföring?


Tophe

Rekommendera Poster

Testar en trådlös 3com router. Jag har 12 mbit i väggen och routern ska fixa 54mbit. Men jag får ut maximalt 5mbit på trådlöst... Och det är om routern står precis brevid datorn...

 

Om de påstår att det ska vara 54mbit så ska man väl inte tappa över hälften av sin bandbredd? Ska det vara så?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat med kabel mellan dator och router, så att du defaktio har 12mbit från din leverantör?

 

Our lives begin to end the day we become silent about things that matter.

-Martin Luther King

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 Mbit/s är datahastighet i luften, har inget att göra med hastigheten från internet till dator. För datahastigheten i luften så finns det två vanliga standarder 802.11b som ger hastigheten 11 Mbit/s och 802.11g som ger hastigheten 54 Mbit/s. I praktiken så ger lufthastigheten 54 Mbit/s en filöverföringshastighet på ca 25 Mbit/s.

 

Det du mäter till 5 Mbit/s är genomströmningshastigheten från internet till dator. Förutom datahastigheten i luften så påverkar då hur snabb routern är på att ta hand om och filtrera datapaketen som kommer och få dem igenom brandväggen samt hur snabb routern är på att kryptera datapaketen innan de kan skickas ut via antennen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat med kabel mellan dator och router, så att du defaktio har 12mbit från din leverantör?

 

Jag betalar för 24mbit, men får mellan 12 och 17 när jag mäter upp den. Jag har kört datorn direkt in i modemet och fått 14mbit och sedan direkt bytt till att köra modemet in i den trådlösa routern och koppla datorn trådlöst mot den. Då får jag max 5mbit.

 

Cecilia...

Hastigheten som routern skickar informationen måste ju ha med hastigheten från internet till datorn. Det jag reagerar på är ju just marknadsföringen. Om jag har 12 mbit och skaffar en router där de säger "users can access network resources, the Internet, and e-mail at speeds up to 54 Mbps and at distances up to 100 meters (328 feet). " så bör jag ju kunna använda min hastighet. Det de säger är ju inte att det det är något annat än hastighet på internet. Enligt 3com ska jag kunna surfa på upp till 54 mbit.

 

 

(detta hamnade av någon anledning ovanför Cecilias inlägg)

 

[inlägget ändrat 2006-11-03 13:23:47 av Tophe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inte som någon bra marknadsföring om de har skrivit så, för det är omöjligt att hämta något från internet med 54 Mbit/s när lufthastigheten är 54 Mbit/s.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har datorn för nära routern kan du få urusel hastighet! En meter är lägsta avståndet om du ska kunna köra på full hastighet, gärna två.

 

Ett problem an vara att du inte är ensam på kanalen, du har störningar från andra utrustningar som Bluetooth och trådlösa videolänkar. Det drar ner överföringshastigheten.

 

Jag har maxat 32 Mbit äkta throughput på en 54 Mbit men det var med specialutrustning. Hemmaprylar som din router ska du inte räkna med att få mer än 10-15 Mbit. Kryptering kan ta ner farten. Din hårddisk kanske inte klarar mer om det är en 5400 rpm.

 

Ingenting ska vara enkelt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe.. Sant Tigrrrrr.. Ingenting ska vara enkelt.

 

Min HDär på 7200 varv. en det spelar ju ingen roll när jag kan mäta upp hastigheten till 14mbit när jag kör kabel till routern, eller modemet.

 

Just nu har jag ingen kryptering (tror jag)... Bara att routern bara ska släppa in mitt nätverkskort (MAC-adressen)

 

Har testat på lite längre avstånd med samma eller sämre resultat.

 

Finns det några enkla inställningar jag kan göra på datorns nätverkskort för att förbättra det hela?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu har jag ingen kryptering (tror jag)... Bara att routern bara ska släppa in mitt nätverkskort (MAC-adressen)

Är inte säkert alls, det är lätt för någon att ta reda på vad MAC-adressen är och sedan ändra sitt nätverkskort till samma och så kommer de in.

 

Du kan pröva med att ändra kanal i i routern och se till att inga bärbara telefoner stör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 Mbit på kabel? Jag kör 50 på kabel och minst 12 på trådlöst. Du kanske borde se över dina drivers till nätverkskorten och kolla prestandan på hårddisken. Något är fel i din uppsättning! Vad sitter i andra änden?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs första inlägget... Med 24mbit ADSL kan man inte direkt hoppas på 50 mbit :)

 

14mbit ligger väl inom vad som anses vara rimligt när man betalar för MAX 24mbit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14mbit ligger väl inom vad som anses vara rimligt när man betalar för MAX 24mbit.

Frågan är vad man skall med mer till om man inte sitter och tankar på usenet eller ftp:ar med grannen dagligen. Folk verkar hänga upp sig på hastigheter in och ut på nätet utan att veta vad de skall göra med det. Det spelar ju ingen roll om du har 1TB/s om den du hämtar info från pumpar dig med 1MB/s, och i dagligt surfande till stora sajter så är flaskhalsen alltid belastningen av många användare hos dessa leverantörer av information.

 

Alltför många idag verkar se tekniken som ett självändamål istället för att nyttja den. Titta bara på sweclockers, vill man verkligen bli så patetisk att man tappar alla koncept om vad skiten faktiskt är till för?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbare är bättre... Och snabbare märks otroligt mycket i dagligt bruk. Skönt när man jobbar med relativt stora filer att det går snabbt. Det finns ju bättre saker att göra än att sitta och vänta på Internet...

Sweclockers verkar verkligen ha fattat vad "skiten är till för". Det är väl klart att det är kul att få ut så myket kräm det går ur sin dator. Onödigt att datorn jobbar långsamt när den med lite enkla knep kan vara snabb. En del tycker ju det är kul att trimma dem bara för att se hur långt man kan gå.. Det är väl också ok.

 

Eller blir du irriterad på bilsport också? Bilar är ju till för att ta oss från punkt A till B, inte att åka runt runt med. Eller tennis, ojojoj! Där har man nåt att bli upprörd över. För att inte tala om golf.. varför sätter man sig inte bara i den där lidingö-permobilen som golfare har och åker upp till hålet och släpper i bollen. De verkar ha glömt poängen med skiten... att bollen ska i hålet.

 

 

Men jag håller med dig i sak Ajuna.. För många blir verkligen tekniken ett självändamål. Prylarna för prylarnas skull. Man skaffar nya mobiltelefoner för att kunna kolla GPS på den när man cyklar till plugget. Urk...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är vad man skall med mer till...

 

Nej det håller jag inte alls med om. Har man betalat extra för 24mbit ska man ju verkligen få nåt för pengarna.

 

Att göra av med 24mbit skulle inte vara nåt besvär alls, jag har inga problem att känna nytta av 100mbit/s och den sysselsättning som drar nytta av den trafiken är nåt som väldigt många håller på med :)

 

Titta bara på sweclockers, vill man verkligen bli så patetisk att man tappar alla koncept om vad skiten faktiskt är till för?

 

Ja det är väl lika patetiskt som att samla frimärken, tälja trägubbar eller vilken annan hobby som helst. Vissa ser mest en nytta i frimärken, vissa ser det som en hobby, varför ska inte datorer kunna vara både hobby och nytta?

 

[inlägget ändrat 2006-11-04 10:38:56 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tophe

5Mbit kan har sin förklaring i att även om din router kan köra i 54Mbit läge så kanske den väljer att köra i 11Mbits läge mot ditt trådlösa nätverkskort. Kolla vilken hastghet nätverkskortet säger den har kopplat upp sig med mot routern med.

En annan sak tillverkarna av enklare hemroutrar talar tyst om är routerns max "through put". Många hemprylar har en relativt "klen" dator som inte klarar mycket mer än 5-6 Mbit TCP/IP trafik. Det är nämligen ganska arbetsamt att kontrollera checksummor och dataflöde för routern även om man inte har kryptering påslagen.

Har man en snabb lina som man betalar flera hundra i månaden för ska man också investera i en lite dyrare router som har lite mer kapacitet.

Titta efter routrar som har through put angiven och den skall motsvara eller vara bättre än angiven trådlös hastighet (bättre än 54Mbit)

 

Har för mig att D-Link har en hempryl som dom kallar för "gamer" el link. En svart router för 1500-1600 (kanske är billigare nu, var länge sen jag kollade). Den har jag för mig har en hög specad throughput. Har inte testa den själv skall tilläggas.

Annars är det nog att gå upp lite i prisklass för att få grejer som klarar 20Mbit eller mer.

 

/Tomas - http://www.proprat.com

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det håller jag inte alls med om. Har man betalat extra för 24mbit ska man ju verkligen få nåt för pengarna.

Vet du någon leverantör som säljer tjänsten "24Mbit/s" och inte "upp till 24Mbit/s"?

 

Dock är det naturligtvis som flera har skrivit att det knappast är några 24Mbit/s eller inte mot nätet som är avgörande för vad man får på sunkigt 803.11g-nät det klarar ju bara under extremt optimala förhållanden av att trycka så mycket genom luften och då har man förmodligen ingen nytta av några 24Mbit/s från bredbandsleverantören.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du någon leverantör som säljer tjänsten "24Mbit/s" och inte "upp till 24Mbit/s"?

 

Nej, tyvärr.

 

Och med tanke på hur pass mycket ledningskvalitet och avstånd till telefonstation eller liknande påverkar den faktiska hastigheten lär det väl knappast vara någon som garanterar en viss hastighet heller. Men det vet du ju redan :)

 

[inlägget ändrat 2006-11-04 21:12:35 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beklagar avsaknad av punkter i det där.

Hann inte redigera innan inlägget kommenterades, skulle stå:

 

Dock är det naturligtvis som flera har skrivit att det knappast är några 24Mbit/s eller inte mot nätet som är avgörande för vad man får på sunkigt 803.11g-nät. Det klarar ju bara under extremt optimala förhållanden av att trycka så mycket genom luften och då har man förmodligen ingen nytta av några 24Mbit/s från bredbandsleverantören.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...