Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3G-kort fråga


järker

Rekommendera Poster

Jag har en P990 på verkstad och precis köpt en bärbar Dell som jag trodde jag skulle kunna använda mitt 3G-kort från Telia på men då är det ju naturligtvis express-card som gäller i de flesta bärbara datorerna nuförtiden trots att 3G-korten är modellen större.

 

Min fråga är, vet någon hur dessa 3G-kort (SIM-kortet alltså) som operatörerna tillhandahåller fungerar ?

 

Förenklat menar jag helt enkelt:

 

Skulle det vara möjligt att använda det 3G-SIM-kortet i min P990 när den blir klar och koppla upp sig trådlöst till datorn och på så vis slippa en adapter eller annan dyr lösning på problemet ?

 

Som jag nämnde så kan jag inte kolla det själv ännu då jag har min mobil på lagning, finns förhoppningsvis någon som har svar på min fråga.

 

Mvh ! Järker

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du koppla upp dig till datorn från telefonen? För det borde väl WLAN eller BT vara ett bättre alternativ?

 

Eller vill du låta datorn använda telefonen som (3G)-modem?

 

Själv har jag "Telia trådlöst bredband". Det SIM-kortet funkar i en telefon (har bara provat 2G) och det går bra att ha telefonen som modem till datorn (BT). Däremot så innehåller detta SIM-kort ingen tal-funktion, det är enbart öppet för datatrafik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var jag som beskrev lite dåligt men du lyckades svara som jag ville ändå.

 

Visst hade det varit enklast med WIFI eller BT men som sagt, det är i sommarstugan som jag vill komma ut på nätet med 3G-kortet från Telia men med SIM-kortet i mobilen och använda den som modem alltså.

 

Det gör ju inget att det inte innehåller tal-funktion, det "vanliga" SIM-kortet får man väl ha i den andra mobilen ifall nån vill ringa, det låter ju som det kan vara bra att uppkopplingen kan brytas om nån ringer.

 

En fördel med att lösa uppkopplingen så här är väl att man kan placera mobilen där bästa mottagning finns, om det skulle vara knepigt.

 

Så tack för hjälpen, nu hoppas jag bara att jag får tillbaka mobilen nån gång så jag kan testa mig fram.

 

Mvh ! Järker

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, tack för poängen :)

 

Jag har bestämt för mig att jag råkat svara på ett samtal när jag var uppkoplad genom BT/GPRS. Datakopplingen verkade klara av det. Det kom förstås inte igenom någon trafik men det verkade överleva.

 

Själv har jag funderat på denna lilla pryl:

 

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010089356

 

Nu står det tyvärr att "det krävs Vodafone Mobile Connect 3G/UMTS-datakort som säljs separat".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det krävs Vodafone Mobile Connect 3G/UMTS-datakort som säljs separat

 

Frågan är om det är sant. Det är Option som tillverkar både Vodafones kort och Telias kort (det enda som skiljer är utseendet), så det _borde_ fungera med vilket som.

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-01 17:03:45 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick följande svar:

 

"Enligt Linksys stödjer denna bara Vodafone kort. "

 

Suck.

 

Men skam den som ger sig! Istället hittade jag följande:

 

http://netwalker.nl/2006/01/18/kpn-umts-with-a-linksys-wrt54g3g-eu/

 

"Fantastic, I have a working UMTS setup now, Linksys WRT54G3g, Huawei 620 and a Telia SIM card.

 

I follow the hint about changing to the latest firmware 1.99.8. The web gui for WRT54G3G got a different look so I typed in manual setup, APN name “online.telia.se”, blank username and blank password. Typed in the PIN-code from Telia and started to search for networks.

 

I found several different networks but no TELIA UMTS, after searching did I find a clue that Tele 2 and Telia shares the UMTS (result of stupid Swedish authority decision, PTS).

 

IT WORKS EVEN WITH PIN-CODE ENABLED."

 

Så det kanske funkar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...