Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVDit Pro


Grains

Rekommendera Poster

Hej. Jag försöker konvertera vanliga .avi filer till dvd format samt bränna ut med hjälp av DVDit Pro. Men problemet är att jag får endast platts med ca 1h video vilket motsvarar 3 videos(ca 23minuter st). Men jag vill få platts med 5 videos.

Nero är lite snällare mot mig och låter mig näst intill trycka in mina 5 videos. Nu undrar jag om någon kan berätta hur jag skulle kunna bära mig åt för att lyckas. Finns något annat program till låter mig förminska det hela?

 

Om ni checkar bifogad bild så ser ni Nero resp. DVDit Pro med alla mina 5 videos tillagda. Betyder att Nero komprimerar projektet grymt mkt eller?

Tack på förhand!

 

[bild bifogad 2006-10-27 10:46:10 av Templar]

879469_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man få plats med mer måste man sänka kvaliteten. Jag har inte programmet framför mig så jag kan tyvärr inte säga exakt var men det finns en inställning för det.

 

Ett annat sätt är att koda om filmerna till MPEG2 utanför DVDit och istället importera MPEG2-filerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställningen hittar du under File->Project Settings->Transcoding.

 

Där kan du ställa in till vilken bitrate du vill koda, det bestämmer i sin tur hur många minuter film du får plats med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack. Gick ju till och med o ställa in själv där så att jag endast fick under 1MB plats över på skivan(blev 3736kbps). NU blir det till o jämföra så att kvaliten inte blir helt katastrofal. Men sedan så är ju inte mina videos top kvalite heller så är förhoppningsvis inte alltför märkbart =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låg bitrate kan man använda om bilden är brusfri och inte innehåller snabba rörelser.

 

Om man absolut vill pressa in mycket film på en skiva så finns det i vissa fall möjlighet att i ett redigeringsprogram mörka bilden och på så sätt dölja en viss del av det störande bruset det är dock inget att rekommendera, bättre då att bränna två skivor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak som kanske kan funka är att göra nån form av brusreducering.

 

Eller kanske man på nåt konstnärligt vis kan komma undan med att göra bildrutan mindre med "svarta kanter" runtom eller kanske göra om den till 16:9-format letterboxed.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom brusreduceringar jag vet om ger lägre bildskärpa med oskarpa ansikten och allmänt lägre skärpa och det vill man inte ha.

 

Däremot kan det i vissa fall vara en bra ide' att fundera på det här med mindre bild med svarta kanter som du nämner Lizard, det alternativet förbättrar en lågupplöst kvalite' och i samband med det kanske man också kan använda sig av brusreducering både som bildförbättring och för att minska bildinformationen, bildbrus tar ju mycket kraft och det är i regel brucet som ger problem vid kraftig komprimering.

 

Men det finns ju filmer som är näst intill brusfria också och som inte innehåller så mycket kraftiga rörelser, dom kan man ju komprimera ganska hårt utan någon ytterligare åtgärd, vi har ju ingen aning om vilken film frågeställaren vill komprimera hårt, det här blev väl egentligen en sidosläng.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom brusreduceringar jag vet om ger lägre bildskärpa med oskarpa ansikten och allmänt lägre skärpa och det vill man inte ha.

 

Jo det blir ju ofta så. Ska man komprimera hårt blir ju även det en variabel i ekvationen eftersom brusiga saker blir ohyggligt fula när de komprimeras mycket. Smaksak, som så ofta annars.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade just skivan när jag pressat in ca. 1h 45 min video och kunde inte se någon reducering alls :P. Men för det första är det tecknat och för det andra så kollar jag det på projektor så misstänker att båda dessa gör att man har svårare för att se någon kvalitetsreducering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, tecknat och liknande är ju typ det "snällaste" som finns eftersom stora ytor med likartad förg är enkla att komprimera.

 

Bra att det blve bra resultat!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardkng fick poäng för:

ller kanske man på nåt konstnärligt vis kan komma undan

 

MPEG och JPEG består av experter, "tekniknördar" OCH "konstnördar"!

Tekniknördarnas jobb består mest i att "fixa det tekniska".

Konstnördarnas jobb är att "bilderna ser bra ut"..

 

Jag gillar samarbetet: Lite grand som "Star Trek": Avancerad framtid får vi genom samarbete..

 

Side topic: Linux har ju gott om "tekniknördar", som om jag behövde säga det.. Linuxlägret behöver allt lite "konstnördar" som gör OS:et lite attraktivt att se på.. (lite "sexigare" OS!)!

 

ON topic:

Streama ut videofilen till en "stand-alone"-hårddiskinspelare, välj inspelningskvalitet efter originalfilen, därefter bränner du filen (och FILERNA om du har flera) på en DVD+-skiva. Lycka till!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...