Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Usb Tv-kort hjälp


frta02

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har precis köpt ett usb tv-kort på Teknikmagasinet, heter intuix s810. Har försökt att få igång detta hela dagen utan framgång. Kan installera det men kanalsökingen ger mig noll, varken med bordsantenn eller med kabel från väggen. Bor mitt i stan med mycket bra signalförhållanden.

 

Funderar på om jag ska pröva ett annat program än det som följde med (Savvy tv), nån som vet ngt o var jag hittar det?

 

Tack på förhand.

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den lilla antennen brukar enbart räcka till om du verkligen ser sändaren. Antar att det åtminstone finns några hus emellan dig och sändaren. Via centralantennen, om du bor har kabelTV, får du normalt sett inte in de marksända kanalerna. Du får nog med andra ord gå och skaffa dig en bättre antenn troligtvis. Eller ett TV-kort med bättre mottagare, det skiljer en del, men jag tror mer på en "riktig" antenn istället för den lilla pinnen som troligen följde med.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Monshi i hans svar, tänkte bara tipsa om en riktigt bra inomhusantenn om du bor knepigt till

 

http://www.kjell.com?item=30117&path=50000,590000,610000,615000

 

Finns billigare men det här är nog den bästa. Man skulle kanske kunna säga att den medföljande "pinnen" och denna antenn är sina motsatser i fråga om mottagningsförmåga.

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för hjälpen. Nu gick jag iväg med datorn utanför huset och fick då in några kanaler. Jag var helt säker på att det skulle funka hemma hos mig men det gör det tydligen inte. Fan.....

 

Men det här med vägg uttaget förstår jag inte varför det inte funkar, kortet ska väl klara av dessa kanaler med då det klarar analoga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett intuix s810 är väl ett rent DVB-T kort och klarar bara digital-TV. Som Monshi skriver så brukar de frekvenser som digital-TV använder vara bortfiltrerade i centralantennsanläggningar.

 

www.kjell.com som jag länkade till har även billigare antenner men jag tycker nog inte att du skall gå under ca 300 kronor (Kjell och t ex Clas Ohlsson har öppet köp så du kan ju prova dig fram lite)

 

Det är väl det här kortet som du har?

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=73504

 

[Edit: Köp en bordsantenn som har inbyggd förstärkare därför att TV-kort brukar ha så låg känslighet]

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

[inlägget ändrat 2006-10-25 22:07:00 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Bor i Borås och ser 300 meters masten med helt fri sikt på ca 4 km avstånd - har alltid klarat oss med inomhusantenn.

 

Nu har jag köpt ny dator: HP AMD64 dual core 3.800

 

och tänker köpa till TV-kort och trådlös överföring till en vanlig TV våningen under där jag har datorn (i ett trähus).

 

En TV körs med digitalbox och en med Canal digital parabol Combo box.

 

Kortet behöver väl knappast ha dubbla TV mottagare, jag menar vi har ju två TV våningen under.

 

Tanken är att kunna spela in från "any" Tv-station, streaming so to say.

 

Har läst PC för alla nr 7/2005 - men det är väl föråldrat nu ?

 

Har du några bra tips ?

 

Festina lente

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta en egen tråd är mitt tips.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...