Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ASP och WebObjects


His Divine Shadow

Rekommendera Poster

His Divine Shadow

Jag vill vet vad ni ASP:are tycker om WO hur står det sig mot ASP.

Och vad tror ni om ASP i framtiden hur blir det med ASP´s fortsatta utveckling?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Jag vet redan din ställning stene, jag frågar dom som använder ASP nu, jag skulle gärna vilja ha info från den andra sidan också så att säga...

 

 

[inlägget ändrat 2000-09-09 15:22:52 av His Divine Shadow]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall fp lite info om ASP+ som kommer att rocka friskt, då man kan skipa scripten och använda hela VB register eller vaför inte C#...

 

En annan sak är att ASP+ inte är en vidare utveckling av ASP utan helt omgjort från början där man har tänkt mycket på prestandan... så nu komplieras koden förstagången den körs och hålls sedan i minnet...

 

msdn http://msdn.microsoft.com/net/ (paketet ligger i .NET framework SDK c:a 90 MB)

wrox press: http://www.wrox.com/beta/ (Ett förlag som växer, har redan en bok i ämnet...)

4guysfromrolla http://www.4guysfromrolla.com/webtech/LearnMore/aspplus.asp

 

- Magnus

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag läste er tråd borta i "Datorkrig" också och nu förstår jag rubriken... inget för mig ;)

 

Hur som läste det som StenErik länkade till och det låter teoretiskt sett mycket bra. Undrar dock hur många det är i Sverige som använder WebObjects? Väljer nog hellre WebSphere (som faktiskt är gratis i standard edition).

 

Tycker inte att jämförelsen i artikeln var något vidare heller. Vem påstår att ASP/VBScript är objectorienterat? Jag tycker att objectorientering på den nivå som ASP rör sig inom är onödigt komplext. Objectorientering passar bättre i applikationsservern än på www servern.

 

Sedan tycker jag att hela jämförelsen mellan Java och ASP är löjlig. Jämför hellre ASP med JSP och Java med ISAPI. Nu blir det en jämförelse där förutsättningarna är samma.

 

Skalbarheten är som bekant NT's akilleshäl. Dock är det som alltid en fråga om pris/prestanda och här brukar oftast NT klara sig bra så länge vi håller oss på rimliga nivåer.

 

Vad gäller framtiden så önskar jag att ASP blev mer likt Java i den bemärkelsen att VBScript byts ut mot vanlig VB, bättre felhantering, snabbare exekvering, stabilara drift osv. Med .Net plattformen (sätt plus efter nuvarande tekniker...ASP+ osv ;) och Windows 2000 så verkar det vara på rätt väg.

 

Kontentan blir för ASP utvecklaren: kör på som vanligt. Om du vill ha plattformsoberoende, kör Java på en "etablerad" plattform typ WebSphere eller Enterprise Server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Hmm vad menar du? Menar du att ASP inte skulle vara objektsorienterat?

 

Självklart är ASP i allra högsta grad objektsorienterat.

 

>> Jonas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

ojoj, skulle kanske inte skrivit det så men men...

 

enligt boka, och även enligt Microsoft själva så är det "objectbaserat" och inte objectorienterat. Hårklyveri säger vissa men jag tycker att det är en otrolig skillnad. Har man inte stöd för arv (!!), polymorfism eller inkapsling (vbscript) så är man per definition inte objectorienterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Svenska användare är ASTRA och en del av OOPS kunder. Till de internationella kunderna hör världens största intranätsinstallation som drivs av US Postal Services, Adobe mm använderWO.

 

ASTRA valde att ersätta en ASP-baserad lösning som inte kunde hålla sig igång - efter införandet av WO har det enda avbrottet varit en servicetekniker som snubblade över strömtillförseln. Hanterar deras internationella system för säljare.

 

Det finns fler referenser på Apples site. WO anses även vara den bästa utvecklingmiljön för applikationservers för internet enligt både omröstningar och tester av olika tidskrifter och testinstitut. ASP placerar sig inte ens bland de alternativ som utvärderas i en del fall...

 

Notera att det som låter bra teoretiskt har testats under stordrift i mer än 5 år och historiken bakom WO går tillbaka så långt som 10 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Det sade MS även när VB 4 skulle komma ut, sedan VB 5 för att inte tala om VB6. Tror på det när jag ser det... Och då skall de konkurrera med lösningar som varit objektorienterade sedan flera år och med rutiner genomtestade i stora installationer... Good luck...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Ok vill du ha exempel på hur Objektsorienterad VB är så gå gärna till http://msdn.microsoft.com/code/ och debatera att den inte är det. Det märks att du är så enormt hatisk till allt som har med MS att göra. Du klarar inte av faktumet att ASP nästan börjar bli deFacto vad gällande webutveckling.

 

För övrigt har den här tråden inget här att göra. Den handlar om webutveckling i ASP punkt slut. Du får gärna debbatera det i datorkrig men inte här. Prata med IDG att starta en egen del i forumet om webutveckling i WebObjects och se hur många du lyckas få dit!

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Ok vill du ha exempel på hur Objektsorienterad VB är så gå gärna till http://msdn.microsoft.com/code/ och debatera att den inte är det. Det märks att du är så enormt hatisk till allt som har med MS att göra. Du klarar inte av faktumet att ASP nästan börjar bli deFacto vad gällande webutveckling.

 

För övrigt har den här tråden inget här att göra. Den handlar om webutveckling i ASP punkt slut. Du får gärna debbatera det i datorkrig men inte här. Prata med IDG att starta en egen del i forumet om webutveckling i WebObjects och se hur många du lyckas få dit!

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Notera att du efterfrågade synpunkter från ASP-folk kring ASP versus WO. Det jag gjorde var att lägga in information kring WO som ASP-utvecklarna med stor sannolikhet inte vet något om.

 

Sedan vill jag poängtera följande: jag hatar inte MS, jag hatar faktiskt inte ett enda företag och jag älskar inte Apple. Jag använder regelbundet MS produkter som jag i många stycken tycker är bra beroende på användningsområdet. Men det finns i många fall avsevärt bättre produkter än MS produkter inom t ex segmentet web-utveckling och WO är ett sådant verktyg.

 

Gör inte kardinalfelet att döma andra efter dig själv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...