Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dockningsmöjlighet


rutgerberit

Rekommendera Poster

Hej, ska köpa en bärbar dator. Har aldrig haft nån tidigare så nu har jag en jättelöjlig fråga (kanske). Vad betyder det att en dator har dockningsmöjlighet?

 

Och en annan fråga när jag ändå är på gång; går en bärbar dator på batteri enbart om inget annat anges? Jag menar, är det standard att kunna använda adapter för strömförsörjningen (när man har möjlighet till det)?

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad betyder det att en dator har dockningsmöjlighet?

 

Ofta kan det vara så att man har en sotr fin skärm, ett bra tangentbord och mus som man vill använda så fort man sitter vid sitt vanliga skrivbord. Då kopplar man alla dessa prylar till en dockningslist. Den bärbara datorn kan man sedan enkelt koppla in in denna list och då kan man använda sitt vanliga tangentbord, skärm o s v. När man vill gå iväg med datorn är det ett enkelt handgrepp att koppla loss datorn, alla salddar sitter ju kvar i dockningslisten.

 

är det standard att kunna använda adapter för strömförsörjningen (när man har möjlighet till det)

 

Ja.

 

En bärbar dator klarar sig ett par timmar på sitt eget batteri. När man är i närheten av ett eluttag kopplar man sig in där för att se till att batteriet är uppladdat.

 

Alla bärbara datorer har idag specialbatterier inbyggda och levereras med tillhörande nätadaptrar och laddare.

 

Man ska läsa i instruktionsboken hur man ska göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, då vet jag hur det ligger till med det. Men, måste man då använda en dockninglist för att få det att fungera, eller går det bra att koppla in grejer "direkt", via t ex USB? Alltså, om jag har ett tangentbord som jag kan koppla in via USB, kan jag göra det i fortsättningen också, bara att det blir lite krångligare om det är flera grejer som ska kopplas i och ur varje gång man ska nånstans? Eller kan det uppstå krockar och bli "skit i förgasaren" om man bara sätter i och tar ur grejer direkt? Bör man satsa på en dockningslist, och dockningsbar dator, om man som jag planerar att koppla in mus och vettigt tangentbord?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...