Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Underhållsladda bärbara?


Inde

Rekommendera Poster

Ett effektivt sätt att ta död på batteriet i en modern bärbar, är att djupurladda det. LiPo och LiIon tål inte att laddas ut under en viss spänning (som jag inte kommer ihåg vilken), dom blir i det närmaste obrukbara direkt.

Så det värsta man kan göra är att låta datorn ligga utan laddning länge, den drar ju alltid lite ström, även när den är avstängd, och vips så är ditt batteri kass.

 

Själv har jag min bärbara på laddning för jämnan. Den är 3 år gammal och jag har fortfarande en batteritid på nästan 3 timmar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det varierar vad olika datortillverkare skriver i sina manualer. I en Toshiba jag hade hemma från jobbet så stod det att det var olämpligt att ha strömsladden i jämnt. Så kolla vad det står i manualen till din dator, om du inte har kvar manualen så är det troligt att den finns att ladda ner från tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, så kan dom ju skriva, men faktum kvarstår att batterierna inte tål djupurladdning. Så det man ska göra är åtminstone att ladda på batteriet lite då och då innan det går för långt. Är laddaren rätt konstruerad och skyddskretsarna i batteripacken är riktiga så mår bara batteriet bra av att underhållsladdas hela tiden. Undrar varför Thosiba skriver som dom gör förresten? Litar dom inte på sin egen laddelektronik? Är dom rädd att batteriet ska överladdas? Det är i och för sig också ett bra sätt att döda ett Litiumpack, fast då brukar det bli lite mer dramatiskt än att packen bara dör...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade manualen nu, här är några citat.

 

1. Om du vill vara säker på att huvudbatteriet behåller sin maximala kapacitet, bör du använda datorn på batteridrift en gång i veckan tills batteriet är helt urladdat. Om datorn endast används på nätström i mer än en månad kan batteriet laddas ur. Det kanske inte kommer att fungera över hela den tänkta livslängden och kontrollampan för batteriet kanske inte heller kommer att visa att batteriet är urladdat.

 

2. Låt inte nätadaptern vara ansluten och datorn frånslagen mer än några timmar åt gången när batteriet är fulladat. Om du fortsätter ladda ett fulladdat batteri kan det gå sönder.

 

Ta ut batteriet om du planerar att inte använda datorn under mer än 1 månad.

 

Koppla loss nätadaptern när batteriet är fulladdat. Överladdning gör att batteriet värms upp, vilket förkortar livstiden.

 

Om du inte ska använda datorn de närmaste 8 timmarna bör du koppla loss nätadaptern.

 

Samt att batteriet är ett litiumjonbatteri. Andra saker gäller säkert för andra batterityper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...