Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator, mycket ljud...


bearbrother

Rekommendera Poster

Köpte en ny dator för inte så länge sedan. Kan inte så mycket om datorer och det jag gör är egentligen bara att surfa. Har datorn på ca. 14h om dygnet och har en 3-4 Internet-sidor igång (kör Mozilla numera). Mina önskningar var att just surfningen skulle gå så snabbt som möjligt samt att datorn var tyst. Enligt affären jag köpte datorn av var detta inte ett problem. Alla nya datorer är i stort sett tysta.

 

Jag fick en Celeron 3GHz, 512MB. Ett 256-grafikkort.

 

Så kommer jag då till att datorn låter för mycket. Det är inte dammsugarvarning, men i närheten. Laddade hem "Speedfan" för att kolla läget och den fläkten jag har går upp i 2900 RPM när jag som nu har Mirc och 4 Mozilla-sidor igång. Nu låter den i mina öron alldeles för mycket. Är det verkligen ok? Killen jag köpt datorn av säger ja. Jag säger nej.

 

Grejen är att plockar jag bort sidan på chassit sjunker fläkten direkt till snäppet under 2000 RPM och då är den hanterlig, men det verkar heller inte normalt att jag ska ha en ny dator med ena sidan på chassit bortskruvat.

 

Kan det vara grafikkortet som gör hela grejen? Där är ingen fläkt på grafikkortet och jag tycker det blir ganska varmt trots att jag bara surfar med datorn.

 

Killen jag köpt datorn av tycker att jag kan byta till en bättre fläkt om jag vill, men tror inte att det kommer hjälpa nämnvärt. Tilläggas bör att jag starkt börjat tvivla på hans kompetens. RPM visste han inte vad det var och när han "provade" min dator i butiken första gången så satte han bara på den och lyssnade utan att ens prova logga in i Windows och köra några program innan han funderade över ljudnivån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Finns där några chassifläktar alls i datorn?

 

Varvtalet på fläktarna som finns skriver du sjönk när du skruvade bort ena sidan. Tyder då på att det är dålig luftcirkulation i lådan. Datorn blir för varm och fläktarna får jobba på högvarv för att få runt luften som finns.

 

Borde kanske hjälpa med en chassifläkt fram och en bak. Om sådana möjligheter finns att fästa fläktar där.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björketorparn

Om du ska installera fler chassifläktar, så kan ju ett tips vara att välja så stora fläktar som det finns möjlighet till, ju större desto lägre varv och tystare..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Björketorparen.

 

Två möjligheter om det ser kärvt ut att få in tillräckligt med luft framtill nertill i lådan

(små hål etc) är att göra

ett hål i dörren med en kanal (tex papprör) in till processorfläkten.

Så processorfläkten alltid får kall luft direkt från rummet.

http://www.biltema.se/

sök efter

basreflex

får du upp ett snyggt koniskt rör längst ner som kan monteras i dörren.

Finns i 3 storlekar med 65/80/100mm diameter.

 

Alternativ en lågvarvig fläkt enligt Björketorparn som denna

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2568&session=82d7ef3bf96c530c8a5b11e59939b68f

 

monterad i dörren så den undre delen blåser på grafikkortet/hårdiskar och den övre delen mot processorn, nått som på den här lådan.

 

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2360&session=82d7ef3bf96c530c8a5b11e59939b68f

 

Det brukar inte vara nåra större problem att öppna upp baktill / upptill i tornet för att få ut luften.

 

Efter man plockat ur alla delar för att inte få metallspån i dem........

 

[inlägget ändrat 2006-10-21 14:31:08 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björketorparn

Det funkar inte att sätta fläkten i luckan då? så slipper man tömma datorn =)

 

 

EDIT: Stavfel =P

[inlägget ändrat 2006-10-21 15:17:26 av Björketorparn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...