Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fildelning och hastigheter


Inde

Rekommendera Poster

En annan i hushållet laddar ner barnfilmer via fildelning så man ska dela ut också, det verkar inte gå så fort, vilka sajter är bäst och hur snabbt bredband bör man ha?

 

Nu har vi över 1 Mbits uppströms men som mest 5,5 ner emot utlovade 20. Det kan väl knappast bero på mina kablar då upp går rätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att diskutera hur man kan ladda ner olagliga saker strider mot reglerna i Eforum

 

Bortsett från det finns det naturligtvis ställen att ladda ner senaste filmerna innan de ens når svenska marknaden.

 

Men som sagt, det är emot Eforums regler att diskutera vidare

 

[inlägget ändrat 2006-10-21 02:53:09 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstig startfråga, varför ens nämna fildelandet när frågan gällde uppkopplingen =)

Vad gäller "utlovad" hastighet så är det inget annat än en gräns för den maximala hastighet du kan uppnå under ultimata förutsättningar.

 

Vad du faktiskt kan få styrs av rätt många faktorer, vissa mer avgörande än

andra. Avstånd till och antal förgreningar på väg till station är en av de större faktorerna tillsammans med typ av och kvalitet på kablar. Annat som inverkar är om kablarna går över eller under mark, klimat där du bor osv.

 

Har du linor ovan mark, ex. mellan gamla tragiska telefonstolpar (gosh, det finns fortfarande sånt kvar av någon anledning) påverkar ex. vinterkyla impedansen en hel del kan jag tänka och då kan du säkert märka nedgång under dessa perioder.

 

Men som sagt, den övre gränsen din leverantör "lovar" är en topp- och försäljningssiffra som en stor del aldrig kommer upp i (och läser du avtalet står detta klart och tydligt, oavsett leverantör).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis :)

 

Men får man bara 5 av utlovade 20 (d v s att man betalar för "upp till 20") har det väl bestämts att det är att betrakta som "fel i tjänsten"? D v s man har rätt att få det fixat eller att få lägre avgift?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte intresserad av fildelning, det får frun sköta och tycks veta vad hon gör.

 

"När du beställer TDC Bredband presenterar vi en uppskattning av den högsta hastigheten du kan få. Den ser du sedan på Mina Sidor. Denna uppskattning är teoretisk och den verkliga hastigheten kan därför avvika både uppåt och nedåt. Notera att denna uppskattning gäller s.k. “uppsynkad hastighet” och att den hastighet som ett TP-test visar alltid blir något lägre."

 

Något lägre?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...