Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur stoppar man porrbilder!


JBear

Rekommendera Poster

Mina svärföräldrar har en PC med Win 98 som ständigt verkar smittas ner med porrbilder - dom klagar på att dom dyker upp på skärmen hela tiden. Jag vet inte om dom surfar in på besläktade sidor och lämnar cookies som sedan får den effekten att en massa "erbjudanden" dyker upp, men vad jag försiktigt kunnat förhöra mig om så är det inte så. Dom drabbas tydligen utan egen förskyllan.

Och nu undrar dom hur dom ska bli av med bilderna som kommer tillbaka fast deras granne då och då installerar om Windows åt dom.

 

Är det nåt fel på ev. brandvägg - har Win 98 nån sån över huvud taget? Eller kan dom göra nåt annat.

 

Själv får jag nästan aldrig erbjudanden av något slag via nätet, bara vid nåt enstaka tillfälle i anknytning till Aftonbladet-surfande vill jag minnas. Men det handlar aldrig om porr eller ens erotik i mildaste former. Möjligen någon dating-site (när jag varit på Spray tror jag meetix eller nåt dök upp med erbjudande att prova).

 

Själv har jag XP hemma och brandväggen på och kör med "spion-rensningsprogram" titt och tätt.

 

Just nu är svärföräldrarna här hemma på middag så finge jag ett snabbt svar kunde middagskonversationen vara given!

Tack alla på förhand!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 98 har ingen inbyggd brandvägg och det är nog svårt att hitta någon att köpa eller ladda ner längre. ZoneAlarm har slutat med W98. Möjligtvis om du kan hitta en äldre version någonstans.

 

Windows 98 är ett gammalt system numera. Microsoft har ingen support längre så det kommer inga säkerhetsfixar längre.

 

Huvudalternativet måste vara att uppgradera till XP.

 

Om inte det är ett alternativ så se till att det finns virusskydd och brandvägg på maskinen och att dessa hålls uppdaterade.

 

Om inte det heller är möjligt så sluta att använda datorn för att komma åt internet. Ta bort modemsladd eller bredbandskabel.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är då?

 

Har dom något antivirusprogram och brandvägg installerat överhuvutaget?

 

Är svaret nej, så är tyvärr svaret på dina frågor/deras problem enkel.

 

Dom får in "skiten" när dom surfar helt enkelt, idagens läget så kan det räcka med att bara besöka en sida så kan "skräp och annat" laddas ner bl.a via inbyggda script som finns på sidan, men också på andra sätt.

 

 

Men annars så är det tyvärr också som samoht säger, det är läge att försöka uppdatera operativsystemet.

 

Om det inte är möjligt bara sådär, så måste dom få hjälp med att få ett antivirusprogram och en brandvägg installerad omgående.

 

 

Du verkar ju ha "ditt" säkrat hemma, du får hjälpa dom att få minst som du har , så lär nog deras problem minska avsevärt.

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svärföräldrarna har uppringt Internet. Mest mailar dom på sin dator och hur fungerar det om man drar ur alla sladdar... inte alls - förstås.

 

Men jag tolkar ditt svar som att det här är saker som helt enkelt inträffar när man har gamla Windowsversioner. Jag ska råda dom att byta dator och då blir XP naturligtvis standard.

 

Men jag hade hoppats på lite mer kött på benen, dvs: Varför dyker det upp en massa nakenbilder med "klicka här-förslag" utan att man bett om det. Och kan det stoppas på annat sätt - än att man drar ur sladdem...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är troligen alla dessa popupfönster som kommer upp, och dessa skickas oftast upp av script som ligger inlagda på den sajt man kommer in på.

 

Och det krävs normalt extratillbehöhör såsåom separata program som hindrar/stoppar dessa popupfönster.

 

Dom kan ju försöka med att testa och lägga in firefox, som är betydligt bättre än den gamla iexplorer som dom troligen kör med.

Firefox har också flera inbyggda finesser som just en sådan popupstoppare men och annat som hjälper till att få sitt surfande trevligare.

 

Detta med flikar som är riktigt trevligt, och som iexplorer nu i version 7 ska apa efter, men som funnits hos firefox under flera år.

 

Dom hittar den svenska sidan här om dom vill testa

 

http://www.mozilla-europe.org/sv/products/firefox/start/central.html

 

Finns naturligtvis på svenska också.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 98 har ingen inbyggd brandvägg och det är nog svårt att hitta någon att köpa eller ladda ner längre. ZoneAlarm har slutat med W98.

Sygates gamla gratisbrandvägg fungerar på Windows 98 liksom Outposts gamla gratisbrandvägg:

http://www.download.com/3000-2092-10049526.html

http://www.agnitum.com/products/outpostfree/download.php

 

Sedan om de använder Internet Explorer så är SpywareBlaster en bra skyddsprodukt: http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html

som förhindrar att otrevliga webbplatser kan göra så mycket med datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan om de använder Internet Explorer så är SpywareBlaster en bra skyddsprodukt: http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html

som förhindrar att otrevliga webbplatser kan göra så mycket med datorn.

 

 

 

SpywareBlaster fungerar utmärkt ihop med Firefox också.

Köper man sedan produkten så kan man använda sig av den automatiska updatefunktionen, för annars måste man manuellt uppdatera, och det kan ju vara lätt att glömma om man inte är en van säkerhetstänkare.

 

 

Men visst så är det svårt i dag för en "vanlig" win98-användare att hålla säkerheten, det kräver en hel del manuellt arbete hela tiden, att hitta "hjälp-program" och sådant.

 

 

Man ska nog ha lite mera kunskaper på "proffsnivå" för att få det att fungera så smärtfritt som möjligt.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, fungerar SpywareBlaster ihop med Firefox men det enda den gör då är att stoppa cookies och det spelar ju ingen roll. Från länken:

# Prevent the installation of ActiveX-based spyware, adware, browser hijackers, dialers, and other potentially unwanted software.

# Block spyware/tracking cookies in Internet Explorer and Mozilla/Firefox.

# Restrict the actions of potentially unwanted sites in Internet Explorer.

Och ActiveX förekommer inte i Firefox om man inte installerar en särskild tillägg för det och det är inte säkert att SpywareBlaster klarar av det tillägget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv får jag nästan aldrig erbjudanden av något slag via nätet, bara vid nåt enstaka tillfälle i anknytning till Aftonbladet-surfande vill jag minnas

 

Jag har läst igenom den här tråden med stora ögon. Har ingen verkligen inte vågat att påpeka det uppenbara: Man får inte porr utan vidare. Lika lite som man får konstiga lån av konstiga banker, eller fejkade dinkor, så kommer porren av sig självt. Man ber faktiskt om den. Utan att tänka på det, visst. Men ändå:

 

Det behövs bara ett klick eller två i fel mail eller på fel banner. Det vet vi alla.

 

 

Titta i deras internethistoria nästa gång...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en poäng i de du säger Lars2W2.

 

Folk som inte surfar på porr, eller liknande sidor är ofta beskonade ifrån popuper och dyl. Men de kan jag självklart förstå att dina svärföräldrar/eller en av dem, inte erkänner vad de gjort för dig. De sitter i en lite undlig situation.

Jag har varit med om exakt samma sak med mina svärföräldrar. Man får lite vad man förkännar. "De man inte vet om har man ont av " inom datatermer.

 

 

 

// Sparky

 

[inlägget ändrat 2006-10-21 22:57:48 av Sparky-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt jag också misstänkt, men man vill ju inte påstå något utan att vara bergis. Internethistoriken, hur långt bakåt går den?

Nu kommer dom i och för sig att byta ator till Win XP och jag funderar på om jag inte kunde hjälpa dom på traven också med nåt slags filter, typ allt "porr" ska blockeras, allt "sex" osv. Men det har förstås en massa trubbiga nackdelar också gissar jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...