Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strömadapter/-kabel till bärbar dator


TicoRoman

Rekommendera Poster

Visst är de alla likadana, oavsett datormärke och dylikt?

 

D v s vilket universaladapter som helst borde duga.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte, dom är väldigt varierande mellan tillverkarna och framför allt inom respektive tillverkares modeller. Så det blir ett antal du får köpa med olika värden på volt och ampere samt att pluggen in i datorn varierar i storlek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slänger över tråden till forumet för Bärbara datorer.

 

Compaq/HP har väl vissa specialare med platta eller fyrkantiga kontakter. Inga universaladaptrar i världen som fixar det. ;)

 

| Noisekiller |

Moderator för Hårdvara - övrigt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är en Fujitsu-Siemens, och det ska tydligen vara en rund plugg. Jag ska höra om vad det står för specifikationer på den.

 

Saken är den att batterit (trasigt) är borttaget ur datorn, och att den då endast körs med nätström. Det var därför jag antog att det måste kvitta vilket adapter det är, så länge pluggen passar. Men det kanske inte stämmer...

 

Det finns tydligen universallösningar där det står att de passar "alla" datorer (levereras förmodligen med fler utbytbara pluggar). Det var dessa som vi (inte min dator) hoppades skulle kunna passa...

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2006-10-20 16:05:58 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om bara spännings-/strömmärkningen är densamma så spelar det ingen roll vilket märke det är på adaptern. (Den fysiska pluggen måste naturligtvis passa.)

 

Om det står att en adapter passar ”alla” märken så beror det nog på att de menar att många märken har samma spännings/strömspecifikationer på sina adaptrar. Du måste dock kolla att märkningen passar just din apparat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon köpte en ny adapter på Clas Ohlson (för ca 700...), och datorn är med igen! :thumbsup:

 

När den gamla strömadaptern gick sönder så hördes tydligen en smäll. Vet inte varför, men den dog då.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en adapeter till min HP på Power. Den kostade 498 kr (lite on targus heter den och är på 19 v 4.74 A). De hadde en massa adaptrar och på varje stod vilka datormodeller den passad. Bra service.

 

http://www.power.se/Product.aspx?id=49327&sectionid=

 

Kanske kan fungera ?

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-10-22 08:14:14 av Roddden]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Compaq är det tre års garanti på så om den gick sönder så skulle jag fått en ny. Nu försvann den så jag fick köpa en pirat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...