Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

övervaka diskar, skicka en varning med mail


Micke__1

Rekommendera Poster

Hej,

Om man inte vill använda mom eller liknande "stora" produkter så tänkte jag höra om nån har nåt förslag man kan använda sig av.

 

Det jag vill är att programvaran ska hålla koll på använt ram, använt hårdiskutrymme och nätverkskortets belastning. När dessa kommer inom ett visst värde så ska den skicka mail till admin.

 

Nån som vet något som är gratis eller med bra pris?

 

//Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad för operativ du kör. Finns en hel del inbyggda i windows, kör du linux vill jag varmt rekommendera jinx.

 

http://sourceforge.net/projects/jinx

 

 

Jag kan ge dig personlig support av jinx om du är intresserad då jag är väldigt insatt i "programet"

 

// Sparky

 

[inlägget ändrat 2006-10-19 10:39:48 av Sparky-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svar. Det är tanken att köras på windows 2000 server. Nämn några som finns inbyggda så kan jag testa dessa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta en privat dator eller ska den stå som domän?

 

I profilen för anvädarna, samt ad kan man sätta begrännsningar samt tröskelvärden.

 

Om du är intresserad av ett 3 parts övervakningsystem har jag testat på snmpc.

 

SNMPc använder sig av SNMP manager protokoll för att hämta och sätta information. SNMPc servern är det som i traditionella SNMP termer kallas "manager". Denna manager hämtar information "pollar" ifrån olika maskiner i nätet. Informationen sammanställs sedan till statistik, där användaren själv kan välja vad som är intressant och även sätta alarm vid tröskelvärden. Dessa alarm kan vara av olika karaktär exempelvis, mail, sms eller personsökare. Default är inte funktionen att skicka larm till personsökare aktiv utan installeras genom Start/Programs/SNMPc Network Manager/Install Air Messenger Pro.

 

 

Event Log är placerad längst ner på sidan. SNMPc tar emot alarm oberoende av tillvärkare. Detta kan man se i Event Log Tools. I flikarna 'current' 'history' 'custom1' 'custom2'... kan olika information hämtas, här kan man själv specificera vilken typ av övervakning man vill se i flikarna 'custom'. Event log underlättar för användaren genom att göra om svåra felmeddelande till textinformation.

 

 

Läs mer om programet på : http://www.castlerock.com/

 

 

 

// Sparky

 

[inlägget ändrat 2006-10-19 10:52:31 av Sparky-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är en windows 2000 server.

Det verkar bra programmet, men jag hade gärna sett något mer simpelt=billigare. :)

 

Tack ändå

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är detta en privat dator eller ska den stå som domän?

 

--

det är en windows 2000 server.

 

 

Vad ska du använda denna servern till ska du ha användare osv?

Ska du använda dig av Active Directory?

 

 

// Sparky

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är, att skulle det fungera bra så skulle jag köra det på fler servrar. Både AD och utan, men alla i domän. Vad hade du i åtanke?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...