Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strul med switch


CeDe

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har försökt hjälpa min syster med att få Internet på 2 datorer men det strular nåt så jävulskt. Först så får vi till det galant på båda datorerna med hjälp av en router som hon köpt. Sedan lyckas hennes barn installera något på sin dator som blockerade det hela. Jag avinstallerar det och det fungerar fint igen.

 

Då får hennes sambo virus på sin dator så då funkar inte Internet nånstans. Jag formaterar och installerar Win XP igen. Då vägrar routern fungera till någon av datorerna. Jag tar ur routern och testar varje dators Internetuppkoppling för sig och det fungerar perfekt. Men vi vill ju att båda datorerna ska ha Internet samtidigt så vi fortsätter att testa med routern men det vägrar fungera. Vi åker och köper en switch. Hemma igen installerar vi den, ser till att alla lampor lyser som dom ska, även på nätverkskorten. Allt stämmer men Internet fungerar bara till den ena datorn (den som hade virus innan).

 

Man blir ju förbryllad, eller hur? Hur kan det vara så här?

 

Jag har pillat på varenda inställning ja känner till. Ipconfig release, renew bla bla. Stängt av switchen, modemet och datorerna och tryckt igång den igen. Stängt av och på brandväggar. Trodde att det skulle börja fungera efter ett tag men nu har det gått en vecka utan succé.

 

Det är som sagt WIN XP på båda datorerna.

ComHem bredband eller vad det kallas.

Switchen är köpt på Clas Ohlson (artikelnr. 38-1786) 5 portar.

 

Hjälp snälla jag vill så gärna hjälpa till och lösa detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt stämmer men Internet fungerar bara till den ena datorn (den som hade virus innan).

 

Typiskt switchfenomen.

 

Du behöver routern inte switchen om inte er internetleverantör delar ut flera ipadresser. Med switch måste du nog sätta fasta ip på datorerna och känna till gateway och dns från din isp.

 

Router.

 

1. Bägge datorerna skall ha automagisk ip och dns (egenskaper på anslutningen, fliken allmänt, markera TCP/IP, egenskaper, erhåll ip adress automatiskt samt erhåll adress till DNS servern automatiskt)

2. Routern skall ha DHCP aktiverat. DVS dela ut ip till datorerna.

3. Om ni vill ha internt nätverk skall datorerna ha olika egennamn men tillhöra samma arbetsgrupp. kontrollpanelen/system/Datornamn/ändra (om det behövs).

 

Prova igen

 

:)

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaret. Jaha så switchen ska lämnas tillbaka då. Jag trodde det skulle fungera då jag själv kör med switch här hemma fast jag har ju BBB.

 

Den där routern dom hade först slutade ju att fungera totalt vilket var väldigt mystiskt. Hur förklarar man en sån sak när dom hade ägt den i högst en månad? Den är iaf inlämnad för reparation så vi får se hur lång tid det tar innan hon får tillbaka den.

 

Router.

 

1. Japp så har inställningarna varit hela tiden.

 

2. Det där har jag läst förut men inte förstått. Hur aktiverar jag DHCP för routern? Jag kan inte se några inställningar för routern i kontrollpanelen tex och det följde inte med någon programvara med den.

 

3. Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där har jag läst förut men inte förstått. Hur aktiverar jag DHCP för routern? Jag kan inte se några inställningar för routern i kontrollpanelen tex och det följde inte med någon programvara med den.

 

Det är inställningen i routern att den skall dela ut flera ip adresser mellan två tal tex

192.168.0.2 till 192.168.0.100 då kan du ansluta 98 st datorer :) teoretiskt alltså.

 

Man "surfar" in på routern på en speciell ip adress men det måste ju stå i manualen hur man gör och vilket login du skall använda. Det kan vara olika på olika routrar.

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen. Vi får se då hur det går när hon får tillbaka routern. Hon har dock slängt eller tappat bort manualen, men man kan ju alltid gå ner på CO och kopiera lite blad där. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det mesta så brukar det gå alldeles utmärkt att ladda hem manualer från router-tillverkarnas webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...