Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

M-audio/SoundMax


sjakalman

Rekommendera Poster

Hej!

Jag sitter på ett ASUS moderkort med ett integrerat SoundMax ljudkort (fn inaktiverat). För några veckor sen köpte jag ett M-audio audiophile 2496 och installerade, då jag har för avsikt att spela in lite musik. Det ljudkortet har ju bara RCA angångar och inte minitele. Min fråga och mitt problem är nu hur jag ska göra om jag t.ex vill kunna prata över nätet typ messenger el skype. Skulle vara tacksam för tips om hur man aktiverar SoundMax igen. tack /// Viktor

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sjakalman skrev:

 

Jag sitter på ett ASUS moderkort med ett integrerat SoundMax ljudkort (fn inaktiverat).

Välkommen till forumet!

 

BIOS -> Advanced -> Onboard Devices Configuration -> HD Audio Controller. För att aktivera, sätt till [Enabled].

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för tipset.. Jag var inne i BIOS för att rätta till problemet men det fanns inget "HD AudioController". det fanns dock OnBoard AC'97 Audio. vilket var [Enabled]. Mitt moderkort är av modellen K8V-MX.

I aktivitetsfältet står det "Det finns inget SoundMax-ljud. Du kan inte använda kontrollpanelen - SoundMax". Tacksam för hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sjakalman skrev:

 

Jag var inne i BIOS för att rätta till problemet men det fanns inget "HD Audio Controller". det fanns dock OnBoard AC'97 Audio. vilket var [Enabled].

My mistake. Jag trodde att SoundMax bara hade HD audio.

Om onboard AC'97 är satt till [Enabled], så behöver du installera drivrutiner för det. Finns på moderkorts-CD:n. Du behöver också välja vilket ljudkort som ska vara aktivt vid ett visst tillfälle och det gör du i ljudkortsegenskaperna via kontrollpanelen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...