Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skifta mellan hårddiskar


Pelle Svanslös

Rekommendera Poster

Pelle Svanslös

Hej,

 

Jag undrar om det finns några specialsladdar jag kan använda till min mediaspelare, så jag kan skifta mellan två (eller flera) hårddiskar utan att behöva skruva upp spelaren och flytta sladdarna varenda gång jag vill byta? Behövs ingen fjärrkontroll, men det får åtminstone finnas en switch.

 

Tacksam för svar

Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisk? Mediaspelare? Ipod? Hårddisk? Eller vad menar du?

 

Anslutning? Hur?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Svanslös

Jag har ett "mediacenter" :P

 

Denna: http://www.tvix.co.kr/Eng/Products/M3100U.aspx

 

På ett annat forum fick jag denna länken:

http://www.industechnologies.com/prod.html

 

...och det verkar vara det jag är ute efter, men det skulle gå på ~180 USD (plus frakt). Finns det ingen billigare lösning - i Sverige?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Svanslös

Det går kanske att ha två (eller flera) hårddiskar kopplade till spelaren med samma IDE-kabel, fast bara ge en av dem ström i taget...? Det är väl så en "X-Tender" till Xbox fungerar...?

 

Men kabeln brukar ju ha en kontakt för Master och en för Slave,

om hårddisken på Master inte får ström - reagerar spelaren bara på Slave då, och väljer den som Master...?

 

Hårddisken måste stå på Cable Select för att både PCn och TVn ska hitta den - gör det någon skillnad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du egentligen ha två hårddiskar till mediaspelaren? Ser att spelaren även har en USB2 kontakt kan du inte koppla in en hårddisk via denna? Att dela på en IDE-kabel är lite jobbigt pga av alla dess ledare. En diskret USB-låda att ställa bredvid eller bakom enheten är nog inte alltför svår att finna.

 

Om det fungerar att göra som du beskriver vet jag inte men det finns ju en stor nackdel med det du föreslår. Hårddiskar mår helt klart bäst av att vara inneslutna i en datorlåda eller liknande, inte ligga utanför.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Svanslös

Jag har redan ett par HD-kabinett,

men USB-porten på spelaren är bara till för anslutning till PC, inget annat.

 

Hade tänkt koppla två diskar med en vanlig flatkabel som man använder till IDE-diskar inuti datorer. Jag hade också kunnat förgrena strömsladden till disken från spelaren, men bara en av diskarna får vara igång i taget. Och man vill ju inte behöva byta plats på strömsladden varje gång man ska bläddra runt lite, eftersom de brukar sitta så in i h*e...

 

Man är ju bekväm av sig. Annars hade jag tittat på film på datorn ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då har jag inget bra tips till dig, tyvärr. IDE är ett gränssnitt för internt bruk men visst kan det gå som du vill. En liten strömbrytare på kabeln är ganska lätt att montera om du så vill.

 

Jag kan nog bara önska dig lycka till och egentligen rekommendera dig att skaffa en stor hårddisk till din mediaspelare och sedan tanka över via USB det du vill ha. Eller hur det nu fungerar med den där mediapselaren!

 

Lycka till!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Svanslös

Jag hittade detta med Google innan:

http://babelfish.altavista.com/babelfish/trurl_pagecontent?lp=de_en&url=http%3A%2F%2Fshop.bestplayer.de%2Fproduct_info.php%3FpID%3D42664

 

Det är till Xbox, så det är ju helt vanliga IDE-anslutningar som gäller.

 

Fast man måste kunna trycka Power/Eject för att kunna skifta

mellan hårddiskarna, vilket blir svårt för min del =P

 

Hade man bara kunnat skifta genom att trycka på en knapp -på- själva switchen hade den varit helt perfekt! Priset på ~20 euro är ju inte så farligt, och går det att hitta något 'bättre' i samma prisklass hade det varit hur bra som helst.

 

Jag ska kolla runt ett tag till - det finns kanske något kvarglömt på Google ;)

 

En liten strömbrytare på kabeln är ganska lätt att montera om du så vill.

 

Har du tips på hur det kan se ut...? Jag har tummen mitt i näven XD

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klipp ena ledaren och stoppa in en sådan här exempelvis:

http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=220947000

Pratar då om strömledaren om det nu är som så att den godtar att en icke ansluten disk sitter på den sekundära IDE-kontakten. Jag är inte alls säker på att det fungerar dock att ha en strömlös enhet ansluten till IDE.

 

Om så är fallet, att det inte går, då blir det krångligare.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Svanslös

Man hade nog kunnat göra någon halvfräck panel med ett par sådana strömbrytare =)

 

I kontakten har jag fyra sladdar;

Gul-Svart-Svart-Röd

 

Vilken ska in i strömbrytaren...?

(som du märker är jag inte så haj på sånt här =D )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oops - en miss av mig. Så enkelt var det visst inte nej då det är fyra ledare...Har ju aldrig själv försökt mig på detta så jag vågar inget rekommendera... äsch förresten - så feg är jag inte!

 

Två svarta - de är jord kan jag lova.

dvs den gula och den röda bär spänning. Det behövs med andra ord två brytare för att vara säker på att strömmen är bruten, en på den gula och en på den röda. Om du vet att hårddisken bara drar 12 V kan du strunta i 5 V ledningen eller vice versa.

 

Se denna sida:

http://www.heatsink-guide.com/connector.shtml

 

Vad jag dock skulle pröva innan jag embarkerade på detta äventyr är om det går att starta datorn/mediaspelaren med en icke strömsatt hårddisk på IDE-kabeln.

 

Om nu detta går skulle nästa steg vara att skaffa lite smalare och behändigare IDE-kablar, dvs rundkablar. Lite enklare att dra ut ur spelaren.

Två nya molex-kontakter, lite ledare, två strömbrytare (eller om en dubbel om det finnes) och sedan bygga ihop detta till en förlängning som ansluts till existerande strömkabel/molexkontakt. Detta för att undvika ingrepp i själva spelaren.

 

exempelvis

http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=326540000

samt

http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=325893000

 

Fast i slutändan - hur har du tänkt montera detta på spelaren? Det känns lite otympligt, minst sagt, att dra ut IDE och ström ur spelaren på detta vis.

 

Och säker på att USB-kontakten inte kan hantera en extern hårddisk? Om ex.v. ansluter en MP3 spelare till USB-kontakten kan inte din låda hantera denna?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Svanslös

Jag har inte tänkt mig att det ska bli snyggt, utan att det ska fungera bra, och vara smidigt att använda ;)

 

Man kan ju låta bli att sätta tillbaks luckan in till sladdarna (det hade inte synts så som spelaren står nu).

Luckan har 'luftränder', men de är inte stora nog för att man ska få igenom sladdarna, så jag har mailat ett par nätbutiker och frågat om de möjligtvis har någon lucka till övers. Ibland har man ju tur...

 

Jag har alltså inte tänkt att montera det spelaren, utan ska ha det bredvid. Strömbrytaren går kanske t.o.m. att sätta fast i ett av mina kabinett utan att det blir alltför fult.

 

Men jag har ännu inte öppnat min spelare (försökte igår, men visste inte riktigt hur man skulle göra utan att ta sönder något), så jag är inte helt säker på att IDE-kabeln går att lossa från kortet...

 

Jag vill gärna bryta både 5V och 12V på samma gång. Går det då bra med artikelnummer 22-1449 (2-polig, 2-vägs. 3A/250 VAC) på Clas Ohlsson...?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga jag inte berört - stöder överhuvudtaget din mediaspelare två hårddiskar? Går det att ställa in den så att den letar efter en sekundär disk? Vet du att det kommer att fungera?

Jag vill gärna bryta både 5V och 12V på samma gång. Går det då bra med artikelnummer 22-1449 (2-polig, 2-vägs. 3A/250 VAC) på Clas Ohlsson...?

Nej, det där är en omkopplare mellan ledare. Dvs med reglaget i mitten ingen ledare och åt något ytterhåll ena ledaren.

 

Hos Elfa hittar jag ett antal två-poliga strömställare, kanske någon av dem passar. Vågar inte nu peka ut någon specifik men kanske en av dessa:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=4317.htm

 

Som sagt - innan du börjar med detta kontrollera att det överhuvudtaget är möjligt!

 

jag undrar än varför du egentligen vill göra detta? Och hur hanterar spelaren hårddiskarna? Kan du navigera runt i dem som på vilken annan hårddisk som helst? Jag undrar verkligen om den kan hantera två hårddiskar!

 

Enklast enklast enklast vore väl att stoppa in en stor hårddisk i spelaren och sedan ansluta till din dator med USB och tanka över det du vill?

 

En rad ur manualen:

Warning: If you change the HDD of a TViX equipped with an HDD, the warranty will be voided.

Säkerligen gäller detta även för det du tänker göra.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Svanslös

Visst hade det varit enklare att köpa en större hårddisk - men det hade inte varit lika kul!

 

Nej jag bara skämtar ;)

Jag gör det dels för att det hade varit kul med en sån här liten modifiering, och sedan kunna berätta för andra att det (om det) är möjligt, om man har några mindre diskar och inte har råd med en ny.

 

Jag vill koppla två diskar, så jag snabbt kan plocka bort en av dem när jag behöver en extern hårddisk, så slipper jag en massa skruvande. Det går ju att använda spelaren som extern disk, men jag vill inte flytta den från sin plats i onödan...

 

Man kan bläddra bland mapparna på disken som är ikopplad, och man kan t.o.m. hoppa mellan olika partitioner.

 

Jag har inte hittat något 100% säkert svar på om den klarar av två diskar på en gång, men det är just därför jag vill använda strömbrytare - så bara en är igång i taget.

 

Det är ju egentligen inte många tior detta handlar om, då jag redan har hårddiskar och flatkablar. Jag frågade på forumet mest för att jag skulle få hjälp att bestämma mig om det var värt besväret att skruva i spelaren =)

 

Men där är väl förresten inget mellanläge på 22-1449, när den är tvåvägs...?

http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?CatPath=Eq0q112q447q445&CampPath=&IsCampaign=N&NoCache=10%2F20%2F2006+12%3A21%3A51+PM&SelectedWAG=25060&COSID=C90529B609BA4CC993A632FC58193E7A844875

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men där är väl förresten inget mellanläge på 22-1449, när den är tvåvägs...?

Ahh, my bad, läste inte riktigt.. Den kan fungera ser jag nu men jag är inte säker.

 

 

Nå - lycka till. Men som sagt - börja med att skruva isär den och se om det enkelt går att testa om det fungerar. Finns det ström-kontakter så det räcker och IDE-kabel eller måste du köpa till detta exempelvis. Och testa om det fungerar innan du börjar bygga.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Svanslös

Får se om jag lyckas få upp spelaren, bara!

Det verkar nästan som att man måste bräcka loss hela fronten =P

Jag får leta upp någon som har pillat med det innan, så jag inte har sönder något. Så kan jag ju få reda på om man verkligen kan ta loss IDE-kontakten också =)

 

Tack så mycket för all hjälp!

Jag skriver ett inlägg när jag har gjort min modifiering ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...