Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program försvinner vid operativformatering??


Jonas_pettersson26

Rekommendera Poster

Jonas_pettersson26

Om man har en massa program på en annan hårddisk än operativsystemet, detta fall windows xp, och ska formatera om windows, Fungerar då programmen efter det??

 

Min tanke var att då borde ju systemfiler och register mm till programmen att försvinna, för dom ligger väl på samma hårddisk som operativsystemet?

 

Är inte särskilt haj på datorer så förklara gärna med ord som man fattar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt är svaret enkelt, de slutar fungera.

 

(minst) Tre saker påverkar detta

* Delade filer. Filer som installerats på systemdisken försvinner.

* Registerposter, inställningar som programmet behöver försvinner.

* Posten i startmenyn försvinner. Okej, den går enkelt att återskapa.

 

Om du ska formatera om systemdisken med Windows på se då först till att rädda alla data du vill ha kvar, alla filer relaterade till användaren. Ex.v e-post, bokmärken och egna dokument.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas_pettersson26

Det bästa är alltså att ha operativsystem och alla program i samma partition??

 

Min tanke var att ha en liten partition med operativsystem och en med olika program. Sedan lägga alla dokument i yttligare en.

Och om windows skulle få virus så var det bara att formatera den lilla partitionen.

 

Jag har en hårddisk på 80 gb och en på 320 gb.

 

Den stora hårddisken är snabbare än den lilla, så det bästa är väl att köra os och programmen på den?

 

Hur skulle ni gjort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, programmen på samma partition som operativsystemet är väl egentligen det enkla valet. Ingen skada skedd dock om de ligger på en annan hårddisk. Ett potentiellt problem finns dock, det att sökvägarna ändras om hårddisken byter enhetsbeteckning, dvs D: byts mot ex.v. E:.

Inget stort problem och med XP går det alltid att åtgärda.

 

Den viktiga uppdelningen är dock att dela på var operativsystemet finns och var användarnas filer finns. Allt går inte att styra om men mycket. Detta gör det enklare att hålla reda på vad som ska sparas när en ominstallation är nödvändig. En del, det jag nämnde i förra inlägget, måste man för hand ta hand om innan en ominstallation.

 

Om du installerar program på annan partition/hårddisk är dessa enkla att radera, bara ta bort mappen, ifall du ominstallerat operativsystemet. Du måste installera om dom. Eventuellt kan det fungera att installera över den gamla installation och på så vis spara en del inställningar. Fast - det är är osäkert.

 

Apropå hårddiskarna - ja operativ och program gynnas av en snabb hårddisk. Den lilla, om du ska ha den i datorn, kan du lämpligtvis lägga växlingsfilen på. Samt använda som backup-media för den andra, för användarfiler och liknande. Vad gäller backup är givetvis det bästa om backupenheten inte ständigt är ansluten till datorn men en intern backup är bättre än ingen.

 

Och om windows skulle få virus så var det bara att formatera den lilla partitionen.

MEN - om Windows får virus finns det inget som säger att det enbart ligger i Windows filer. Det kan ligga i användarnas filer, programfiler osv. Fast installerar man om Windows och noggrant söker igenom det man sparat så borde man klara sig bra. Framförallt om man har en backup som varit frånkopplad när man blivit angripen.

 

Fast det ska medges - jag har aldrig installerat om Windows pga av virus utan snarare pga andra problem.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...