Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska köpa nytt grafikkort


Ranz

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har just köpt en ny datorn som hade ett nVidia GeForce 7500LE. Dock verkar det inte som om kortet är så pass gammalt eftersom jag inte hittar någon information om det. Jag upptäckte snabbt att det fungerar extremt dåligt att köra spel på eftersom jag måste sänka grafiken på Call of Duty 2 till det näst lägsta på alla inställningar för att det inte ska lagga. På den datorn jag använde innan så har vi ett ATI Radeon X800XT och med det kan jag ha de högsta inställningarna på allt när jag kör Call of Duty 2 och det fungerar också väldigt bra. Därför tänkte jag införskaffa ett nytt kort och det får gärna vara lite bättre än X800XT men helst ett Radeon kort till billigt pris! Ett som kan köra de spelen som kommer att komma som t.ex. The Elder Scrolls IV (4) - Oblivion och Battlefield 2142. Jag hittade två kort på Komplett.se som jag skulle vilja veta om de är bra men ni får också gärna komma med egna förslag om andra kort också. Alla uppgifter om grafikort uppskattas!

 

Sapphire Radeon X1900XT

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324857

 

Sapphire Radeon X1600PRO

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318040

 

Information om min dator

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/PA211?opendocument&markID=Datorer_tillbehorDatorerDatorermedskarm

 

OBS: Skicka helst länkar vart man kan få tag på korten!

 

[inlägget ändrat 2006-10-15 14:16:23 av Ranz]

[inlägget ändrat 2006-10-15 14:17:13 av Ranz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Presterar väldigt mkt bättre än X800XT, är modernare med sitt stöd för SM 3.0 och har dessutom förmågan att då samtidigt kunna använda FP16 HDR+AA (vilket Nvidia inte kommer kunna göra förrän iom kommande DX 10-GPU:n G80).

 

Även om detta kort också stödjer SM 3.0 blir det ändå ett nedköp då det presterar ganska mkt sämre än X800XT (SM 2.0B).

 

OBS: Skicka helst länkar vart man kan få tag på korten!

X1900XT 256MB har de senaste veckorna hamnat bra till i pris och kostar nu från ca 2500kr...

 

http://www.buggy.nu/index.php?a=search&q=x1900xt+256

 

...vilket innebär att det kostar ungefär en hundring mer än Nvidias 7900GT – ett kort som presterar lägre och saknar förmågan till HDR+AA genom SM 3.0. Du nämner Oblivion och här kan du se hur bilden i spelet ser ut kantutjämnad med Ati-hårdvara (håll muspilen ovanför bilden högt upp):

http://www.gamespot.com/features/6156859/p-4.html

Lägg märke till hur den extremt fula trappstegeffekten vid mastens topp suddas ut. :-) Men angående kvalitetsinställningar (inkl höga upplösningar) är det i så fall rekommenderat att gräva lite djupare i plånboken och ta modellen med 512MB:

http://buggy.nu/index.php?a=search&q=x1900xt+512

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På något sätt kan jag inte logga in på mitt konto så jag skapade ett nytt. Det ät alltså jag Ranz från tidigare och här komemr ytterligare en fråga.

 

De här grafikortet jag tog upp och du recommender, ligger det i klass med ATI RADEON 9800 SERIEN eller är det sämre? Den informationen jag fick var dessutom till stor hjälp och jag kommer nog lägga ut lite mer pengar på ett bra grafikkort som håller ett tag. Jag har en annan fråga som jag skulle behöva svar på! Den här datorn har en AMD Athlon™ 64 X2 Dual-Core Processor och det är förmodligen därför när jag försöker köra Battlefield 2 som allt går skit snabbt som när man spolar fram i en film. Det ska tydligen gå att stänga av en kärna så att det inte går så snabbt men hur gör man det? tack ännu en gång för alla svar!

 

Hälsningar Ranz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De här grafikortet jag tog upp och du recommender, ligger det i klass med ATI RADEON 9800 SERIEN eller är det sämre?

Om det är X1900XT du menar så presterar det som kanske tre st 9800Pro tillsammans. EDIT: Men som jannejanne upplyste om finns möjligheten att datorns nätagg inte ger riktigt tillräckligt med kräm. Ett singel-X1900XT hade jag inte monterat i en dator som inte klarar minst 22A på 12V och totaleffekten 400W, och för crossfire (två kort) så absolut ingenting under 30A på 12V och 500W. En nackdel Ati har jämfört mot Nvidia är att de är ganska mkt mer stömkrävande.

 

Den här datorn har en AMD Athlon™ 64 X2 Dual-Core Processor och det är förmodligen därför när jag försöker köra Battlefield 2 som allt går skit snabbt som när man spolar fram i en film. Det ska tydligen gå att stänga av en kärna så att det inte går så snabbt men hur gör man det? tack ännu en gång för alla svar!

Den ökända s k Benny Hill-effekten alltså. Maskera INTE ena kärnan, det du ska göra är att installera Dual-Core Optimizer:

http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871_13118,00.html

 

 

[inlägget ändrat 2006-10-16 00:02:08 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är kolckan så pass mycket så att jag inte har tid att testa men jag tror att det kommer fungera. Eftersom jag anser att det här är det bästa IT forumet jag någonsin varit på och alla hjälpsamma människor så bugar och bockar jag! Ifall jag har några fler frågor så återkommer jag. Tack ännu en gång RN och jannejanne!!!

 

[inlägget ändrat 2006-10-16 00:24:24 av Ranzir]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt roligt att det uppskattas! :) Och ja, spelet kommer börja flyta på som det ska om du bara installerar Optimizern. :thumbsup:

 

Missa inte heller processordrivaren som behövs för att processorns energisparfunktion Cool'n'Quiet ska funka som det ska (finns på samma sida som Optimizern). Den varierar då sin klockfrekvens beroende på datorns arbetsbelastning.

 

Funktionen introducerades iom Athlon 64 som kom 2003 (tror jag det var – köpte min första 3400+ Clawhammer alldeles i början av 2004). Denna tickar i bara 800MHz då man "inte gör nånting" med datorn utan bara skriver i forumet som nu. Men direkt man startar ett spel varvar den upp till 2200MHz. Intel lånade idén och införde variabel klockfrekvens för Core 2-serien som släpptes i somras. Har en Notepad med Core 2, och den tickar liksom min stationära X2 4800+ i 1000MHz då datorn inte behöver nån särskild beräkningskraft.

 

Men för att C'n'Q ska funka för A64 (inkl X2) krävs det – vid sidan om drivrutinen – att man ställer in Windows på energischema "Minimala energisparfunktioner" (eller vad det hette på svenska – har ett engelskt OS). Krävs i vissa fall också att C'n'Q måste enablas manuellt i biosen. Att använda Minimala energisparfunktioner kanske dock inte känns så bra iom att datorn då aldrig går ner i vänteläge för att spara ström, men C'n'Q funkar också om man i stället använder energischemat "Bärbar dator".

[inlägget ändrat 2006-10-16 01:56:11 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att min datorn är sur på mig!!! Idag när jag skulle strta upp min daton så var skären bara svart. När jag senare startade upp den så visas färgen konstigt! Jag har undersökt och kommit fram till att det är skärmen som är roten till problemet. Acer Monitor AL1916 heter den. jag hat också försökt med knapparna som finns på skärmen. Det finns en "restart" knapp som återställer alla inställningarna till fabrikinställningarna och när jag trycker på den så växlas skärmen tillbaka till det normala läget i ca 2 sekunder innan det går tillbaka igen till det konstiga läget. Jag behöver verkligen hjälp!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...