Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alternativ till Ubuntu?


Leon_

Rekommendera Poster

Hej,

fick för mig att installera Ubuntu 6.06 LTS häromdagen och det var en positiv erfarenhet. Förutom en sak; Nämligen upplösningen.

Grafikkort: Nvidia GF6600GT, PCI-E

Monitor: ViewSonic VX912, 19"TFT (VSync: 50-85Hz, HSync: 30-82kHz, Pixel Clock: 135MHz, optimal resolution: 1280x1024)

 

Kan helt enkelt inte köra i 1280x1024. Har kommit så långt (efter att ha redigerat xorg.conf) som till inloggnings-bilden, men efter inloggningsförsök sparkas jag ut till ett terminalfönster.

Max upplösning verkar vara 1024x768.

 

Så.. jag är på väg att ge upp Ubuntu och tänkte höra om det finns liknande distributioner som någon kan rekommendera. Med liknande menar jag lika användarvänliga och supporterade som Ubuntu är. Ett måste är att det går att köra cedega i disten. Vet inte om det finns någon där man inte kan göra det. Har bara kört linux i 3 dagar ;)

 

 

Just ja, en annan sak; Jag har en AMD Athlon 64 3200+, men valde ändå 32-bitars Ubuntu (på något sätt kändes den stabilare). Kan det spela roll? Vidare så installerade jag NVIDIAS drivare för just 32-bits (antog att drivarna tar hänsyn till OS:et inte vilken processor-typ jag anv.).

 

Ytterst tacksam för tips och förslag. Är bra sugen på att konvertera hela datorn till linux (kör just nu dualboot).

 

[inlägget ändrat 2006-10-13 14:08:03 av Leon_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många bra distributioner, t ex Fedora och SUSE, men alla kör ju Xorg. Så, om ditt enda problem är upplösningen så kommer det inte vara nån skillnad i andra distributioner förutom att de kanske lyckats konfa Xorg bättre för just din hårdvara.

 

Har du testat att köra dpkg-reconfigure xserver-xorg ? Testa att följa instruktionerna här: https://help.ubuntu.com/community/FixVideoResolutionHowto

 

Kan även vara värt att dubbelkolla att installationen av nvidia-drivisarna: https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia

 

Notera att det är skillnad på "nv", Xorg:s inbyggda Nvidia-drivrutin och "nvidia", Nvidias proprietära drivrutin.

 

Om du kör en 32-bitars kärna så ska även drivisarna vara 32-bitars.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svar zerblat :)

Aha, så alla kör xorg :/ Nåväl, man kan ju testa de andra för att se om de, som du skriver, "lyckats konfa Xorg bättre för just din hårdvara".

 

Såg något om "Free86"(?), när jag försökte få rätt på gfx-problemen, som alternativ till xorg. Men det kanske tillhör "FreeBSD" . Vad nu det är.

Att ta steget utanför Windows är verkligen.. förvirrande. Massvis med nya begrepp ;-)

 

 

zerblat skrev:

Har du testat att köra dpkg-reconfigure xserver-xorg ?

Jag tror det. Det är väl den grafiska konfigureringen där man får svara på ditten och datten? När jag då väljer upplösning (1280x1024) så vägrar gdm att starta.

 

Testa att följa instruktionerna här: https://help.ubuntu.com/community/FixVideoResolutionHowto

Har bara gjort den översta biten (auto-detect), men skall noggrannt läsa igenom allt igen.

 

Kan även vara värt att dubbelkolla att installationen av nvidia-drivisarna: https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia

Använde den sidan för att installera de senaste drivarna från nvidia.

Bra sida, liksom många andra hos ubuntu.com :)

 

Notera att det är skillnad på "nv", Xorg:s inbyggda Nvidia-drivrutin och "nvidia", Nvidias proprietära drivrutin.

jo, den rackarn är ändrad till "nvidia" eftersom jag inte kör med de inbyggda.

 

Om du kör en 32-bitars kärna så ska även drivisarna vara 32-bitars.

Gott :)

 

Kommer att ge ubuntu en sista chans ikväll... Hrmm.. Kommer ge mig själv en sista chans att använda Ubuntu. Ska göra om allt från början (installera om ubuntu från live-cd'n, osv). Om det fortfarande inte fungerar, så får jag ge mig på 64-bitars-versionen.

Sedan blir det jakt på alternativa distar.

 

Återigen, zerblat, stort tack för info. Nu vill man ju bara hem o testa =)

 

[inlägget ändrat 2006-10-13 14:47:35 av Leon_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg något om "Free86"(?)
Xorg är baserat på XFree86, och startades pga missnöje bl a med hur XFree86 sköttes. De allra flesta utvecklare och distributioner har gått över till Xorg, så jag tror inte du skulle ha mer tur med XFree86.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..och etfer mycket om och men har jag fått Ubuntu att visa den upplösningen jag vill ha.

En hel del guider har lästs igenom och testats. Vet ärlgt talat inte riktigt hur det blev som det blev, men jag har mina aningar;

Tror att det rörde sig om konflikter mellan olika versioner av nvidia-drivisar och/eller kernels.

 

Som Gert Fylking så populärt parodierade:

"Äntligen!""

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...