Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Open office uppgradera


Jetmoon

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har sett på idg.se att openoffice.org har släppt en ny verision. Jag skulle gärna villja ha den nya för att se om det blivit något bättre.

 

Hur gör jag för att uppgradera till senaste verisionen med ubuntu?

 

 

Tack på förhand

/jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg det också på IDG, men när man går till http://www.openoffice.org/ så är det fortfarande den gamla versionen 2.0.3 som står där. När den verkligen är klar och har anpassats för Ubuntu så dyker den nog upp i den normala uppdateringen i Ubuntu, under förutsättning att du redan har OpenOffice installerad.

 

Det verkar däremot finnas en 2.0.4 Release Candidate: http://download.openoffice.org/680/index.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zerblat och Cecilia.

okey. Skulle ni råda mig att uppdatera till 2.0.4 "kandidatversionen" eller vänta på att dessa kommer automatiskt till Ubuntu?

 

Det finns tre saker som jag saknar i open office så här länge. (alternativt vet jag inte hur man ställer in det.).ni kanske kan berätta hur om det kommer i uppdateringen eller om man kan fixa det på ett annat sätt.

 

1. Det största problemet anser jag vara stavningsprogrammet (svenska) som inte på långa vägar kan mäta sig med microsoft words stavningsprogram. Går det på något sätt att bara kopiera någon fil som innehåller alla ord och grammatik rakt över mellan word och openoffice så jag får wordstavning?

 

2. jag har fortfarande inte klurat ut hur jag skriver i flera spalter i open office.

vet ni någon inställning för detta?

 

3. Att det fingerar att skriva till och läsa worddokument är bra. Jag brukar fixa till det estetiska manuellt med extrarader och så när endast rubriken till ett stycke syns på en sida. dock så blir det inte precis lika mellan word och openoffice. vilket kan resultera i då en person öppnar mina rapporter mm så ser det slarvigt ut. trots att det ser bra ut på min burk. finns det någon lösning på detta problemet?

 

Tack på förhand

/Jetmoon

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är 2.0.4 släppt från OpenOffice.org i alla fall. Jag har laddat ner men inte installerat än för Windows.

 

När det gäller dina 3 punkter så tror jag inte att uppdateringen hjälper.

 

1. Nej

 

2. Har aldrig gjort något med spalter

 

3. I stället för att mickla med extrarader så se till att ställa in inställningarna för stycken i stället, t ex Keep with next paragraph (?) på rubriken ser till att det inte blir någon sidbrytning efter rubriken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Använd PDF istället när du skickar (färdiga) dokument till andra. Även när båda parter använder MS Word kan det lätt bli knas, t ex om man har olika typsnitt installerade, använder olika versioner av Word osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...