Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fryser datorn?


virtuosen2

Rekommendera Poster

Jag undrar om min gamla burk (AMD XP2100+) kan stå ensam utan att frysa? Tja, jag har alltså ett kallgarage 20 meter från huset, och jag tänkte ställa den "bullriga burken" som filserver med hjälp av trådlöst nätverk. Datorn ska stå i kallgaraget 24-7, och ska stå på 24-7..

 

MVH

Virtuosen -som vill ha en trådlös fileserver på cirka 500GB "gratis" i kallgaraget..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör gå bra. Kallgarage är ganska gott skydd mot tvära temperaturkast, så det är nog kondens och fukt du ska tänka mest på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Kylning & ljuddämpning

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hellre en kall dator änn en varm, Tror inte de är nogra problem och ha den i ett kallgarage. Märker du några prestanda förluster mot vintern så är de bara o ta in grejjorna.. Inget allvarligare kan mig veteligen hända

 

 

// Sparky

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gör förstås som du vill - men personligen skulle jag inte göra det. Främst är det av risk för kondens. När temperaturen kryper neråt kommer kondens att uppstå förr eller senare; exakt vid vilken temperatur beror på luftfuktigheten.

 

Något som också kan få problem är hårddiskarna. De flesta hårddiskar ska ha en nedre drifttemperatur som är en bit över noll grader. Jag är inte tillräckligt teknikkunnig för att exakt veta vad som händer, men en tanke är att smörjningen försämras.

 

Du kan förstås lösa det med ett litet element, en värmekabel eller dylikt, men det fungerar inte om det blir strömavbrott.

 

Lycka till, vad du än väljer att göra. Berätta gärna!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nyinflyttad i skåne, och här blir de knappt nån vinter. Ialf inte emot vad jag är van vid. Så följdfrågan lyder. Vilken del av vårat avlånga land bor du ? :)

 

 

// Sparky

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...