Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blåst av verkstaden efter datorhaveri ?


järker

Rekommendera Poster

Hej, nybliven medlem söker hjälp till självhjälp.

 

Jag har rätt nyligen fått tillbaka min Acer T620 Gamer dator tillbaka från verkstaden där de bytte moderkort och installerade om XP (ominstallation har inte behövts tidigare, det är alltså inte första gången detta händer) efter att nätverksporten slutat fungera.

 

Så till det konstiga, datorn verkar inte längre vara så snabb som den var tidigare och vad jag kan se så utnyttjar den inte heller den installerade kraften som finns i burken.

 

Det är en 3,4Ghz P4 (650) med 2Mb L2-cache och 2Gb ram

 

Men hur mycket jag än kör igång på burken så använder den ändå inte mer än 1Gb av ram, och kollar jag i en lite äldre version av Everest som jag har så står det att det är installerat 2Mb L2-cache men max är 1Mb, eller var det tvärtom :-S , sitter på skolans dator just nu, hur som helst så verkar inte 2Mb vara det som används.

 

Så nu är alltså min fundering följande:

 

Kan det vara så jävligt att verkstaden har bytt ut processorn mot en med nästan samma uppgifter förutom då att det bara är hälften av ram och L2-cache, nämligen modell 550.

 

Finns det något sätt jag själv kan höja prestandan så att kraften som finns används ?

 

Jag försökte hitta processornamnet nånstans men kunde inte hitta det nånstans, jag tycker det känns för jävligt om mina farhågor besannas, att verkstaden har blåst mig alltså, om det nu är så, då ska det bli liv i luckan, det kan jag lova.

 

Hoppas någon kan ge mig tips och ideer om hur jag kan finna en lösning på detta.

 

Vänliga hälsningar ! Järker

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det är en 3,4Ghz P4 (650) med 2Mb L2-cache och 2Gb ram

Så använder den ändå inte mer än 1Gb av ram."

 

Kör memtest86 och se efter hur mycket RAM som finns i burken.

Om memtest86 visar 2GB, låt memtest kolla att allt minne är OK, kan ta några timmar.

 

Hittar memtest86 bara 1GB kan en minnessticka blivit skadat av statisk elektricitet.

Vilket kan innebära att stickan inte hittas, inte används av datorn.

 

Har själv skadat en sticka med statisk elektricitet när jag höll på att flytta runt mellan slotsen för att kolla diverse.

Istället för 1024MB (2x512) hade jag bara 768MB "helt plötsligt"

Och den sticka som bara gav mig 256MB var helt kass när leverantören kollade den.

 

För kontroll av burken, processor etc. finns andra programm tex

http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

järker skrev:

 

Kan det vara så jävligt att verkstaden har bytt ut processorn mot en med nästan samma uppgifter förutom då att det bara är hälften av ram och L2-cache, nämligen modell 550.

Förutom CPU-Z (bästa i mitt tycke), som jannejanne tipsar om, så har processortillverkaren Intel ett fint verktyg, Intel Processor Identification Utility.

 

http://downloadfinder.intel.com/scripts-df-external/Product_Filter.aspx?ProductID=1881&lang=eng

 

Välj operativsystem och kontrollera.

 

Det finns ett sätt till, som ger 100% rätt svar om vilken processor du har, men då måste du öppna burken och ta bort CPU-kylaren och se vilken kod det står på processorn.

 

Det skall stå SL7Z7 eller SL8Q5 om det är en 650.

 

http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL7Z7

 

http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL8Q5

 

Står något annat på processorn, se på följande sida vilken det är:

 

http://processorfinder.intel.com/List.aspx?ProcFam=483&sSpec=&OrdCode=

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huga, det här var inte det lättaste jag gjort må jag säga.

 

Memtest höll på knäcka både mig och datorn totalt, brände en boot-cd som man ska kunna köra och det tog lång tid, var väl borta en timme kanske, så står datorn fortfarande och försöker boota från floppy fast jag inte har nån på den här datorn, så jag startade om datorn och vips hade jag knappt några färger kvar.

 

Suck tänkte jag och undrade vad som hänt, försökte systemåterställa men det gick inte heller så enkelt, men till slut lyckades jag med det, ingen aning om vad som hände.

 

Har nu kollat CPU-Z och kan inte hitta några fel, så här säger alltså Everest om L2-cachen på min burk:

 

Fält Värde

Cacheegenskaper

Typ Internt

Status Aktiverad

Körläge Write-Back

Maximal storlek 1024 kB

Installerad storlek 2048 kB

Stödd SRAM typ Synchronous

Aktiv SRAM typ Synchronous

Socketbenämning Extern cache

 

Och om jag kollar samma siffror på min usla burk på skolan så står det typ tvärtom, max är högre än det installerade, men ovanstående siffror gör ju att datorn bara går på halvfart, än mer i komb. med att bara halva RAM används, men som sagt enl. CPU-Z så står detta:

 

Name Intel Pentium 4 650

Code Name Prescott

Specification Intel® Pentium® 4 CPU 3.40GHz

 

Så det verkar ju vara rätt processor fortfarande iaf.

 

L1 Data cache 16 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size

Trace cache 12 Kuops, 8-way set associative

L2 cache 2048 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size

 

och

 

Memory Size 2048 MBytes

Memory Frequency 199.5 MHz (1:1)

CAS# Latency (tCL) 2.5 clocks

RAS# to CAS# (tRDC) 4 clocks

RAS# Precharge (tRP) 4 clocks

Cycle Time (tRAS) 8 clocks

 

Men som sagt, hur mycket jag än kör igång på datorn så vägrar den kliva över 1Gb på CPU:n och jag antar att det var det som memtest kunde ta reda på, men som sagt, jag provade både den senaste versionen och den näst senaste, och då gjorde jag allt rätt, extract och brände de som boot-skiva (ISO-fil) men antagligen finns det en lösning jag inte känner till för att lyckas få till det.

 

Mvh ! Järker

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Everest Home har ju inte uppdaterats på något år eller så, så CPU-Z är väl mer tillförlitligt.

 

När du försöker starta mycket program för att komma upp i användning av mer än 1 GB RAM-minne, är du säker på att du verkligen laddar in tillräckligt med program, hur mycket växer växlingsfilen (Aktivitetshanteraren - Prestanda)?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...