Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Högre moral än andra?


mindsleep

Rekommendera Poster

Lägg undan era politiska ideologi för en stund och titta på den "STORA" skandalen som utspelar sig med 2 ministrar.

 

Vi har en handelsminister som tjänat 16 mijoner men inte betalat sin städhjälp vita pengar.

 

Sedan har vi en kulturminister som inte betalat tv-avgiften.

 

Politiker är skurkar. Oavsett vilken färg.

 

Så strunta i vad ni röstade på och titta på detta utan färgade ögon. Är detta så farligt?

 

Personligen kan jag tycka att tv-avgiften....njae.

 

Då kanske det är lite värre med svart stjädhjälp. Lite förvärrande och sniket är det om man drar in 16 mille. Speciellt då om man är handelsminister.

 

Får berömma att Reinfeldt går ut i media och kritiserar handelsministern. Det är strongt. Eftersom det var han som valde henne för några dagar sedan.

 

Göran Persson höll sina myglande ministrar om ryggen. Man hörde knappt ett ljud från honom då skandaler dök upp.

 

Så vad säger ni? Ska ministrar ha högre moral än andra?

 

Jag säger JA på den frågan. Precis som jag tycker att poliser ska föregå med gott exempel. Ministrarna får ju hyfsat bra betalt för det också.

 

Jag ser det där "leva som man lär" väldigt viktigt om man är minister.

 

Kom just på en grej. Har inte Fredrik också erkänt svart städhjälp? Då är man ute på djupt vatten att kritisera en minister som gjorde likadant.

 

En fråga till....kanske en ekonom kan hjälpa till. Tittade på ministrarnas inkomst på någon sida...n24 eller nåt. Endast Göran i gänget har en taxerad förmögenhet. Men handelsministern drog in 16 mille för ett tag sedan...var är hennes förmögenhet...är pengarna kvar i företaget mån tro eller är pengarna "utlandsplacerade" för att slippa betala skatt?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svart städhjälp - visst är det fel av dem men samtidigt ett fel som de inte är ensamma om. Många svenskar har någon gång köpt tjänster svart, må det vara städhjälp, trädklippning, frisör eller annat. Det är fel, det är allvarligt om politiker kringår systemen men samtidigt ska till deras försvar sägas att det brotten begicks för några år sedan och de idag inte anlitar något svart.

 

TV-avgiften - stora problemet är att den som i detta fall inte betalat den är den som inom regeringen har ansvaret för Public Service företagen, dvs de som avgiften tas in för. Det visar på ett totalt förakt mot hur systemet är uppbyggt, en civil olydnad. Politiker ska agera mot system de inte tror på, detta genom argument och inte via handlande. Är skatten fel? Betala och arbeta sedan för att den ska bort. Inte strunta i den, inte begå brott.

 

Att sedan börja betala bara för att man blir utnämnd till kulturminister. Ett klart tecken på att man vet att man ej betalat, svårt att ursäkta bort.

 

Kom just på en grej. Har inte Fredrik också erkänt svart städhjälp? Då är man ute på djupt vatten att kritisera en minister som gjorde likadant.

Nej inte svart men väl underbetald au-pair-liknande tjänst

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=572467&previousRenderType=6

 

 

Tittade på ministrarnas inkomst på någon sida...n24 eller nåt. Endast Göran i gänget har en taxerad förmögenhet. Men handelsministern drog in 16 mille för ett tag sedan...var är hennes förmögenhet...är pengarna kvar i företaget mån tro eller är pengarna "utlandsplacerade" för att slippa betala skatt?

Skatteplanering är kanske inte solidariskt men tillåtet. En socialdemokrat har med sina värderingar svårare att försvara en skatteplanering men även hos dem förekommer det.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-10-11 09:42:50 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Endast Göran i gänget har en taxerad förmögenhet. Men handelsministern drog in 16 mille för ett tag sedan...var är hennes förmögenhet...är pengarna kvar i företaget mån tro eller är pengarna "utlandsplacerade" för att slippa betala skatt?

 

Nu var det ju inte hon som tjänade 16 miljoner utan den största delen var hennes man, hon tjänade väl som media uttrycker saken "bara" 3,5 eller nåt i den stilen. Att det sen var under hela 90-talet och är en ganska normal lön är ju inget dom direkt skriker ut.

 

Sen kan jag hålla med om att man bör kunna kräva en högre moral av en förtroendevald frågan är bara hur långt tillbaka i tiden man kan ställa såna krav. Personligen tycker jag nog nästan att det är värre med en kulturminister som inte betalar tv-licensen just för att hon är kulturminister men som sagt det är väldigt svårt att ställa moraliska krav på någon 10-15 år innan han/hon innehar en förtroendepost. Någonstans måste man ju givetvis dra gränsen men jag vet inte vart.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...