Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Java problem


Emil

Rekommendera Poster

har ett problem att jag måste skriva "java -classpath C:\Java KlassNamn" för att kunna köra komplilerade javaprogram?

Som jag minns det sen jag senast programmerade Java som var några år sedan nu räckte det med att skriva "java KlassNamn" o det funkade prima, vad ska man göra åt det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen står du i katalogen som dina klassfiler utgår från när du skriver "java klassnamn" eller också lägger du till katalogen (c:\java i det här fallet) i miljövariabeln CLASSPATH.

Så har det varit sen java föddes så jag antar att det var något av alternativen du gjorde förra gången.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör kommandopromten i C:\Java och skriver "java KlassNamn" (C:\Java>java KlassNamn) och får felet. Jag har lagt till mappen C:\Java\ i min Path och i CLASSPATH under miljövariabler men det funkar inte hur jag än gör?

 

[inlägget ändrat 2006-10-10 22:03:57 av Mille Snillet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får lägga vad du vill i din path, det skiter java i. Det enda som spelar roll är vad du har för classpath, antingen anger man den på kommandoraden eller som en miljövariabel.

 

Om du berättar vad du får för fel när "det inte funkar" kanske det blir lite lättare att hjälpa dig.

Har du lust kan du klistra in det du får om du skriver SET vid prompten också, du kanske har gjort något slarvfel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

felet är detta

Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: KlassNamn

 

detta funkar

C:\Java>java -classpath C:\Java KlassNamn

 

detta funkar inte

C:\Java>java KlassNamn

Och det beror nog på miljövariabeln då det funkar om jag skriver in -classpath C:\Java men vill ju slippa det varje gång jag ska köra något

 

[inlägget ändrat 2006-10-10 22:12:44 av Mille Snillet]

 

// löste det

 

hade redan classpath satt men funkade inte korrekt, jag satte classpath till ./

"set CLASSPATH=./" och då funkar det prima

[inlägget ändrat 2006-10-10 22:18:42 av Mille Snillet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...