Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NVIDIA Drivrutin


Sveos

Rekommendera Poster

Går det att behålla en dll-fil från en NVIDIA-installation, göra en rollback till en äldre installation, men skriva över EN av de gamla dll-filerna med en ny?

 

I detta fall filen: nv4_disp.dll

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle du vilja göra det?

 

För natt undvika versionskonflikter är det starkt rekommenderat att du helt avinstallerar tidigare versioner av drivrutinen innan du installerar den nya.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är så att jag har problem med den drivrutinen. Använder jag inte senaste nv4_disp.dll så uppstår en konflikt med min monitor som gör att min dator startar om då och då. Det problemet kan jag lösa genom att installera senaste NVIDIA-rutinen. MEN... då uppstår ett annat mycket märkligt problem:

 

Ibland, säg 30-40% av gångerna, när jag lämnar ett program (Combat Mission-serien, om det säger dig/er någonting) jag använder rätt mycket, fryser datorn med svart skärm. Ännu konstigare är att allting fortsätter att fungera i bakgrunden, bara skärmbilden har frusit. (Om jag klickar på rätt plats på skärmen, startar program, osv.). Vid ett fåtal tillfällen har jag lyckats krångla mig ur det, men det är banne mig vare sig enkelt eller logiskt hur.

 

Det problemet fanns inte med den äldre drivrutinen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder jag inte senaste nv4_disp.dll så uppstår en konflikt med min monitor som gör att min dator startar om då och då.

Konflikt med monitorn? Monitorn är en passiv komponent i datorn och visar bara vad datorn önskar. Någon konflikt borde inte vara möjligt.

 

Det problemet fanns inte med den äldre drivrutinen.

Om det fungerande med äldre - använd då denna.

 

Säker på att du verkligen avinstallerat alla gamla rester av nvidias tidigare drivrutiner?

Ta ex.v. hjälp av

http://www.drivercleaner.net/

 

vad för grafikkort? Vilken version av drivrutin?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det är en bra lösning om ens möjlig. Jag skulle prova med att rensa alla rester av drivrutinerna till grafikkortet med Drive Cleaner

http://www.drivercleaner.net/ och sedan på med de senaste drivrutinerna. Kolla att chipset drivrutinerna (hämtas från dator/moderkortstillverkaren) är installerade. Eventuellt så kan även en uppgradering av datorns bios vara på sin plats. Kolla så att du har de senaste "patcharna" till spelen.

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konflikt med monitorn? Monitorn är en passiv komponent i datorn och visar bara vad datorn önskar. Någon konflikt borde inte vara möjligt.

 

Ja, säg det? Men blåskärmen hänvisar till den drivrutinen och det upphörde med den nyaste drivaren från NVIDIA.

 

Om det fungerande med äldre - använd då denna.

 

...men då har jag ju problemet med spelet. F.ö. det enda jag spelar, men spelar det lite nästan varje dag.

 

vad för grafikkort? Vilken version av drivrutin?

 

 

Det är ett FX5200 och den allra senaste drivrutinen. Spelet har senaste patchen. (Vilket iofs inte betyder så mycket) DirectX 9.0c

 

För mig är dock själva felet obegripligt. Ni läste ju min beskrivning ovan, men jag kan tillägga att om jag stänger av datorn (avstängning genom knappen, där knappen har samma funktion som startmenykommandot "stäng av datorn") när skärmen "frusit" så där som jag försökte beskriva och det skulle vara något program igång som då svarar med en dialogruta. (Ex "Vill jag verkligen avsluta nu?") så vaknar skärmen till liv igen.

 

Jag kan dessutom, om jag hittar ikonen, starta det berörda spelet och Alt-Tabba mig ur det och allt fungerar. TILLS jag försöker avsluta det med aktivitetshanteraren, då uppstår samma problem på nytt.

 

Just nu är det lite som om jag måste välja mellan en dator som pga gammal nv4_disp.dll startar om ibland utan förvarning eller en dator som "semi-fryser" när jag avslutar ett ofta använt program.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...