Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Administrering av D-Link Router


Hattibatti

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en D-Link DSL-G624T kombinerad router och modem för ADSL2+ i min lägenhet som jag delar en ADSL-lina via.

Jag undrar om det finns något bra program man kan köra som administrerar routern via ens egen dator. Skulle bl.a. vilja ha möjlighet att döda vissa anslutningar som inte ska använda nätverket. Och även att begränsa hastigheter för vissa klienter.

 

Jag behöver ett externt program eftersom jag inte har hittat några sådana möjligheter i D-Links egen kontrollpanel för routern som man når via browsern. Kan det vara så att det inte finns dessa möjligheter för denna router, då de inte finns i kontrollpanelen? Eller kan man kanske programmera routern via någon fil eller liknande, eller går det att göra via kontrollpanelen trots allt?

 

Gällande att neka användare till nätverket - Jag har försökt att tillåta de mac-adresser som ska ha tillgång till routern, men som många säkert vet så går det ganska enkelt att byta mac-adress på nätverkskortet via vissa enkla program. Jag vill helst inte köra ett lösenordsskyddat nätverk på grund av bekvämlighetsskäl. Jag har bara problem med någon enstaka användare, så därför är det inte så aktuellt ännu med lösenord. Blir det värre tror jag att jag sätter lösen isf.

 

Någon som har koll på detta? Tacksam för svar (trots min flummiga text).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att det inte finns dessa möjligheter för denna router, då de inte finns i kontrollpanelen?

Troligen, hemmaroutrar är inte så avancerade.

 

Krypterat nätverk är det enda som är säkert.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt lite till i min router.

 

Det jag kom fram till är att den har en QoS-funktion.

 

Dock, jag har aldrig förstått mig på QoS - vad det gör, och om det kan vara användbart i detta fall.

 

De inställningar som finns under QoS är:

 

IGMP Proxy/Snooping: Disable/Enable

 

 

QoS configuration: None/PortMapping QoS/IP QoS

 

Är detta något jag kan använda för att fördela bandbredd på ett rättvist sätt genom routern till de olika klienterna? Så att man slipper att en dator använder full bandbredd medans en annan inte får någon bandbredd alls, eller upplever ett otroligt lagg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...