Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågor gällande kopieringsskydd och DRM


amsa01

Rekommendera Poster

Hejsan

Jag har aldrig riktigt satt mig in i hela djungeln med kopieringsskyddad musik i olika former men vill nu försöka förstå hur det funkar.

Jag skulle blivit väldigt tacksam om någon som har koll på detta kunde hjälpa mig att svara på alla eller någon av nedanstående frågor:

 

1:

Är en vanlig musik-CDskiva man köper i butik kopieringsskyddad ?

Jag har testat att bara genom att använda mig av kopieringsfunktionen i Windows Media Player gjort om låtar från en vanlig audio-CD till MP3:or, utan problem, och om det funkar i Wmp utan några konstigheter borde det väl inte vara skyddat på något sätt eller är det olika på olika CD ?

Och om det är så enkelt att göra om en vanlig audio-CD till mp3-format känns ju hela konceptet med drm-skyddad musik rätt meningslös. Då räcker det ju med att en person köper en CD och gör om den till MP3 och sen sprida den på nätet så finns den ju sen gratis för alla utan någon som helst ansträngning.

Är det så?

 

2:

Har sett att olika lagliga musiknedladdnings-siter på nätet erbjuder att ladda ned låtar både i drm-skyddat wma-format och mp3-format.

Som jag förstått det så är inte MP3:or drm-skyddade på något sätt, eller ?

Om det nu är så varför laddar inte alla ned låtarna i MP3-format så att man slipper DRM-skyddet och dess begränsningar ?

Blir låtarna i sämre kvalite i mp3-format jämfört med wma ?

 

3:

Hur fungerar DRM egentligen rent praktiskt ? (Skulle uppskatta en enkel och kort förklaring hur det i praktiken fungerar.)

Tex:

Kan man bara lyssna på drm-skyddade filer i vissa applikationer typ wmp ?

När man laddar ned en drm-skyddad wma-fil ligger licensieringsnyckeln i filen eller laddar man ned den separat på något sätt ?

 

Hur fungerar tekniken som känner av hur många gånger man kopierat en drm-skyddad fil ? Var finns informationen som håller reda på antalet kopieringar ?

Om jag till exempel laddar ned en drm-skyddad fil till min dator så att jag kan lyssna på den i wmp, och sen kopierar den till en MP3-spelare som klarar att spela upp dessa filer, och ifrån MP3-spelaren sedan kopierar filen till en annan dator, då måste ju informationen om hur många gånger jag kopierat filen finnas direkt i filen, för det är ju det enda som jag flyttar mellan enheterna. Jag menar min ursprungsdator kan ju inte hålla reda på hur många gånger jag flyttar vidare filen.

 

Stort tack i förskott till den som vill bilda mig och svara på dessa frågor, eller ge mig ett länkförslag till någon site som förklarar allt detta på ett enkelt sätt.

 

Mvh Matte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peder_Brännström

Hej!

Kan nog inte fullständigt besvara dina frågor men någon annan kan ju gärna fylla i.

 

1. Det finns vanliga musik cd som du köper i butik som kan vara kopieringsskyddade. Det brukar ofta stå på baksidan i så fall. Det innebär ju dock inte att de inte går att kopiera utan mera att det ska vara så pass besvärligt att en inte alltför insatt ska fastna på det. Skulle nog inte tro att de skivor du provat med är kopieringsskyddade. Om det är helt meningslöst att skydda skivorna kan väl bara skivbolagen svara på men jag tror inte det finns någon skiva som inte "pirat släppts" för att den varit skyddad. Som sagt däremot kanske en del kopior till grannar och vänner förhindrats/försvårats.

 

2. Om det är bättre kvalite mellan format A eller B kan utlösa debatter i still med Mac vs Pc. Däremot tror jag de flesta nätbutiker har ganska begränsat utbud i mp3 just pga att det inte är drm skyddat, det finns ju tex allofmp3 som låter dig välja format och bitrate som skivbranchen ser som rena brottslingar. Personligen skulle jag alltid välja mp3 över drm skyddad vma.

 

Kan tyvärr inte svara på hur själva drm tekniken fungerar, hoppas någon annan kan.

MVH/

Peder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Gå till www.pcmag.com och sök på DRM så får du en massa articklar. Hade för mej att de fanns en bra teknisk beskrivning men hittade den inte nu. Du får väl leta, informationen räcker nog till läsning hela dagen.

 

/Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som jag tycker är mest väsentligt är att kopieringskyddade CD-skivor kan ge betydligt sämre ljud när de spelas på en vanlig CD-spelare än icke kopieringskyddade skivor.

 

Konsterades av en musikrecensent i en av våra större tidningar för några år sedan när han jämförde

ljudet på den

recesionsCD han fått från Sony med Robyns nya platta

(utan kopieringsskydd)

med ljudet

på de CD som "upprörda" köpare köpt på stan

(med kopieringsskydd)

 

Efter det slutade jag köpa CD.

 

Vilket jag glömde för 2 år sedan,

sången på CDn lät helt förfärligt på min CDspelare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...