Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mac i Win LAN


Arto Pääkkönen

Rekommendera Poster

Arto Pääkkönen

Hej hej.

Jag undrar vad man bör tänka på om man ansluter en Mac OS 9 dator i en Win 95/98 nätverk (Ethernet). Kan jag läsa Windows filerna och tvärtom? Går det att spela nätverksspel mot wintelgubbarna etc. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, fast du måste ha något typ av program för fildelning för att se filerna (eller de se dina filer). Själv gillar jag PC MacLan, den installeras på PC:n. Fast är du ensam Mac i ett stort PC-nätverk så kanske det är bättre att satsa på Dave som installeras på Macen. Dave är svårare att konfigurera och kan vara lite instabil på Mac OS (kolla uppgraderingar i så fall). Andra alternativ är att dela filer via ftp-program.

 

Du kan spela spel om du har spel som stöder nätverk via TCP/IP. Funkar fint.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Lundin

Man ska i möjligaste mån undvika IPX protokollet (vare sig man använder Windows eller Mac OS) den kan tom i vissa situationer störa TCP/IP.

 

Det är ett gammalt ruttet *nix protokoll som har överlevt till våra dagar av någon obegriplig anledning.

 

Jag rekomenderar folk som har det installerat per default att avinstallera dito (som var fallet i Windows 95 tex), *OM* man inte absolut måste använda det för något program som enbart har stöd för det.(vilket är ganska ovanligt idag)

 

/IL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...