Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildhantering; tiff kontra jpeg


rickard 1

Rekommendera Poster

Har just köpt en digitalkamera IXUS 60. När jag skulle ladda ner bilder till Extrafilm upptäckte jag att bildformatet var tiff och inte jpeg.

 

Finns det något bra gratisprogram för konvertering av bildfiler från tiff till jpeg?

 

Finns det någon fördel att ta bilder i formatet tiff?

 

Trots mycket läsande i kamerans manual kan jag inte hitta hur jag kan välja bildformat. Går detta??

 

Hälsningar

 

/rickard 1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett smidigt gratisprogram är Irfanview (men det finns massvis med alternativ).

 

Jag tycker inte du ska använda TIFF. Bildfilerna tar enorm plats och tar lång tid att spara.

 

Om du inte har speciell anledning att göra annorlunda tycker jag du ska fota med högsta upplösningen och "bästa" JPEG-kvaliteten (eller näst bästa om det finns flera val och du tycker det blir bra).

 

Kvalitetsmässigt tror jag du får mycket svårt att hitta skillnader mellan TIFF och bästa JPEG-kvaliteten.

 

Det finns ett format som är definitivt bättre än JPEG och det kallas "RAW", jag vet inte om IXUS 60 stödjer det. Dock får man vara beredd på att "pyssla" lite med bilderna om man använder RAW-format.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konvertering av bilder med Irfanview har fungerat utmärkt. Tack

 

Jag hittar ingenstans i handböckerna till min Ixus 60 hur jag väljer och byter bildformat. Är det något knep med detta eller kallas detta något annat.

Jag valde aldrig TIFF formatet, det bara blev så. Tacksam för tips hur jag skall kunna ställa om kameran till jpeg formatet

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske finns någon inställning för "kvalitet"? Det borde vara på samma ställe som man ställer in upplösning/antalet pixlar.

 

Nån som har kameran och vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...