Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn tjuter högt


Jau Tu

Rekommendera Poster

Min dator tjuter högt varje gång jag försöker spela pc-spel efter några min.

 

Detta har jag försökt:

 

1. Bytta cd-rom spelare.

2. Fixa crack till data spelet sc.

 

Men problemet uppstår fortfarande.

 

Vad är problemet med min dator?

Kan man fixa problemet?

 

 

Please help!

 

Tack i förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligt att den varnar för för hög temperatur, spel är väldigt krävande för datorn och alla komponenter jobbar för högtryck, då bildas det mycket värme.

 

Om en dator har stått ett tag i ett rum så blir den snart full av damm, det går på några månader och dammet sätter sig i fläktar, ventilationshål och kylflänsar och resultatet blir att datorn överhättar.

 

Prova att göra ren datorn från damm, var försiktig och försök blåsa bort dammet, använd inte dammsugaren då dammet kan alstra statiskelektricitet som kan skada komponenterna utan blås hellre ur dammet och dammsug golvet efteråt.

 

Överväg att skaffa bättre kylning till datorn om du vill spela mycket, t.ex en bättre CPU kylare eller komplettera med kylfläktar i schassiet och för hårddiskar.

 

Tänk på att rengöra ev. fläktar till grafikkortet.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutin som kolliderar med ljudkortet?

 

 

1. Jag uppdaterade drivrutinerna till Nvidia Nforce.

2. Klickade på länken Nforce 1/2

3. Laddade ner Nforce driver unified vers 5.10.--.--.---

4. började installera, men sa att man behövde direct x9, vilket man behöver en äkta windows Xp för att kunna ladda ner.

5. sket i det, började installera.

 

Det stod att man behövde direct x9 för att använda NvMixer.

 

Kan det vara mitt problem?

- Eller är jag helt ute..

 

. Jag tror inte att min dator blir överhettat.

 

Help me!

 

Tack i förhand.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

började installera, men sa att man behövde direct x9, vilket man behöver en äkta windows Xp för att kunna ladda ner.

 

Nu är jag ute i gråzonen och tassar, Eforums regler förbjuder att vi hjälper att kringå copywright skydd...

 

8. Regler och förhållningssätt

 

8. Det är inte heller tillåtet att distribuera upphovsrättsskyddat material som du ej äger rätten till, samt efterlysa sådant material. Det innefattar även utrustning för att bryta mot lagar eller villkor. Massutskick (så kallad spamming) är inte heller tillåten från eller till något av våra forum eller e-posttjänster.

 

Men i detta fall så finns det en nerladdningsbar version, fri att använda och den hade du kunnat hitta själv om du bara skrivit "directx" i ett Google fönster...

 

http://www.download.com/Microsoft-DirectX-Drivers-Redistributable/3000-2121_4-10305889.html

 

Hur som helst, dessa problem med att inte ha en laglig kopia kommer att troligen hindra dig framöver också så överväg att skaffa en egen licens.

 

För att fortsätta att mitt tassande i gråzonen så kanske du skulle ta en fundering på vilken version av Windows du vill ha, kanske skaffa Windows Vista när den kommer ut?

 

Kan det vara mitt problem?

- Eller är jag helt ute..

 

. Jag tror inte att min dator blir överhettat.

 

Jag har svårt att tro att fel version av DirectX skulle få din dator att tjuta, däremot kan installationsprogrammet för spelet vägra att installera spel om det är en för gammal version av DirectX på datorn.

 

Men osvuret är bäst, vad är det föresten som tjuter, är det PC speakern eller högtalarna?

Hur vet du att det inte är överhettning, har du något program du kan utläsa temperaturerna i datorn med?

 

Om inte så finns Everest att ladda ner som kan visa ganska mycket information om din dator bland annat temperaturer.

http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under hårddiskarna och längs ner på botten av chassiet finns det en liten liknande högtalare, den har en rund magnet.

Vet faktiskt inte vad det är.

 

Det verkar vara den som låter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den lilla högtalaren är PC speakern.

Förr innan det blev vanligt med ljudkort så användes bara den högtalaren för allt ljud även till spel osv.

 

Numera använder nästan bara systemet sig av den om det inte finns något ljudkort i datorn samt bios som använder den för att meddela om fel, och då är vi tillbaks där jag var i början...

 

Om det nu är så att bios varnar för något så kan det antingen vara låga spänningar i datorn eller för hög temperatur, har du kontrollerat temperaturerna ännu?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade redan ett sån program, Speed Gear 2.

 

Så här gjorde jag:

 

1.Spelade 10-20 min, datorn började tjuta.

2. Stängde av datorn helt.

3. Öppnade datorn och installerade speed gear 2.

 

4. Resultatet:

 

- Temperaturen -

 

Cpu shutdown: 70 grader

Cpu Warning: 66 grader

 

Cpu: 55-56 grader

System: 43-44 grader

 

 

- Fan speed -

 

Cpu: 2280 RPM

 

- Seg fläkt?

 

Åh, nej är det verkligen överhettning?

 

 

Jag har gjort rent datorn från damm, men inte perfect.

Den stora fläkten bakom datorn, som jag bara dammade bara på utsidan.

 

Kan man komma in? Eller låter man det vara?

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-10-02 23:35:16 av Jau Tu]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaa! öppna burken och damma ur ordentligt, damma av grafikkortsfläkten och fläkten till prosessorn det kan göra underverk, damma in bara på den synliga fläkten du ser utifrån :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stora fläkten bakom datorn, som jag bara dammade bara på utsidan.

 

Kan man komma in? Eller låter man det vara?

 

Om du menar nätaggregatet, ser ut som en plåtlåda med en massa sladdar så skall du inte öppna den.

 

Om du tittar på CPU fläkten så ser du att underfläkten sitter en kylfläns, mellan flänsarna skall det vara fritt och luft skall kunna passera obehindrat men även i välstädade rum så blir det snabbt damm i en dator och dammet sätter sig mellan dessa flänsar och fungerar som en filt med resultatet att ktlningen inte fungerar.

 

Blås ur dammet från kylflänsen och även andra kylflänsar på grafikkort och moderbord, använd inte dammsugaren då den kan allstra statiskelektricitet utan blås rent och dammsug sedan av golvet istället.

 

Om du har mycket damm i kylflänsen till CPU'n så kommer du bli förvånad över hur stor skillnad en rengörning gör, detta får du sedan upprepa efter några månader beroende på hur dammigt rummet är datorn står i, köp gärna tryckluft på burk för att blåsa rent så går det lättare.

 

Rengörning gör du naturligtvis med datorn avslagen!

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...