Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låda för att skapa extern hårddisk ?


Ilone

Rekommendera Poster

Hej!

Min dator har lagt av. Nu är det så illa att jag inte ens kommer in i felsäkertläge. Nu bråkar den om att det är något fel på maskinvara.

Tänkte tömma den helt, och kolla över allt (låter någon annan fixa det, har tröttnat själv).

Men jag tänkte kopiera av min hårddisk först, se vad som kan räddas.

Jag har även en annan hårddisk liggande här som jag vill försöka rädda (en dator som ramlade ner för en trappa).

Jag har hört att det finns "lådor" /kabinetter som man kan placera hårddisken i och sen koppla den till en annans dator usb och därmed skapa en extern hårddisk.

 

Behöver lite info om dessa av er :)

 

1. vad heter dessa skal/lådor?

2. var kan jag köpa en?

3. vad ska jag tänka på?

4. Förstår förstås att det kan vara olika storlekar beroende på vad det är för en dator (bärbar eller stationär). Hårdiskarna är till en stationär PC. Passar alla hårdiskar i samma låda, så jag kan köpa en låda och använda till båda hårddiskarna jag har?

 

tacksam för hjälp.

MVH

Ilone

 

[inlägget ändrat 2006-09-28 22:37:12 av Ilone]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. vad heter dessa skal/lådor?

Kabinett

 

2. var kan jag köpa en?

Finns nog på många ställen. Här är en:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010070672

 

3. vad ska jag tänka på?

Det ska vara för rätt storlek på disk, det ska vara en anslutning (USB/Firewire) som passar i din dator.

 

4. Förstår förstås att det kan vara olika storlekar beroende på vad det är för en dator (bärbar eller stationär). Hårdiskarna är till en stationär PC. Passar alla hårdiskar i samma låda, så jag kan köpa en låda och använda till båda hårddiskarna jag har?

Det är olika kabinett för olika hårddiskstorlekar, 3.5" är det vanliga i stationära datorer och 2.5" i bärbara. Sedan finns det nyare hårddiskar som har SATA-anslutningar (i stället för äldre PATA IDE), de ska ha en annan sorts kabinett också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...