Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD-uppspelning hackar med ny dator


nire

Rekommendera Poster

Hej,

Har köpt ny dator och nu när jag startar en dvd så brusar det väldigt mycket om ljudet och bilden hackar fram.

Har testat med flera dvdskivor och med 2 dvdläsare och 3 uppspelningsprogram, (vlc, powerdvd och mediaplayer)

Har någon nått tips på vad jag kan testa eller vet nån vad det är för fel kanske?

 

Datorn är ett hemmabygge med

moderkortet: MSI P965 Neo

processorn: Intel Core 2 Duo E6300

minnte: 1 GB Corsair DDR2 667 mhz

grafikkortet: Sapphire X1600XT

 

Tacksam för svar!

 

[inlägget ändrat 2006-09-13 16:42:08 av nire]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske för mycket annat som kör på datorn samtidigt? Testa med att stänga av allt annat som t ex antivirusprogram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är helt nyinstallerad och det finns inget olämpligt i aktivitetshanteraren (vad jag kan se).

Jag har 600 mb minne ledigt också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om du har nytta av tipsen i de här trådarna:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=834509#834509

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=854399#854399

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=814813#814813

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=849488#849488

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=847535#847535

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=833123#845045

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=819898#819898

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst dom redan och ingen har tagit upp mitt problem.

Det är alltså orginalskivor och hackar, och det är hela tiden och inte då och då.

Sen upptäckte jag att om jag gör en iso av dom med dvd shrink och mountar dom med daemon tools så funkar de hur bra som helst att spela upp.

 

Jag flashade också bioset då det skulle lösa kompatiblitetsproblem med minnen men det är ingen skillnad, förutom att datorn har startat om sig utan anledning 2 ggr sen dess, men det hör inte till DVD-forumet :P

 

 

EDIT:

Jag har kommit fram till att det måste ha nånting o göra med bandbredden mellan dvd'n och moderkortet.

Att bränna en full dvd i 8x tar t.ex. 1 timme..

[inlägget ändrat 2006-09-14 19:33:31 av nire]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit fram till att det måste ha nånting o göra med bandbredden mellan dvd'n och moderkortet.

Kolla i enhetshanteraren vilken överföringshastighet du har till och från DVD-enheten. Så här:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Maskinvara - Enhetshanteraren

Tryck på + framför IDE ATA...

Dubbelklicka på den IDE-kanal (Primär eller Sekundär) där din DVD sitter

Vad står det för Överföringsläge och Aktuellt överföringsläge för den enhet som är din DVD (om du inte vet det så dubbelklicka på din DVD-enhet i Enhetshanteraren och kolla vilken Plats det står)?

För en DVD ska det normalt vara DMA om tillgängligt resp. Ultra DMA Mode 2.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 3 st primära IDE-kanaler och 3 st sekundära.

På "enhet 0" på 3e primära kanalen står det "Ultra DMA-läge 6" medan det står "Inte tillämpligt" på resten av de primära, och det är ju som det ska vara för jag har ju bara 1 IDE-enhet och den är kopplad till den enda IDE-kontakten som finns på kortet.

Sen på de sekundära kanalerna så är det samma sak förutom att det på den 3e av dom (på enhet 0 också där) står PIO-läge även fast jag ändrat till DMA och startat om.

Men hur kan den hitta 2 enheter när jag bara har 1 i datorn? är den sekundära diskettenheten eller? jag testade dra ur den men det står fortfarande PIO ist. för Inte tillämpligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disketten är inte med på IDE-kanaler. Kan det vara din SATA-disk som visas? Då skulle det kunna vara DVDn som står i PIO, och i så fall gör man så här för att återställa till DMA:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=719527#719764 De tre sista inläggen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt som du säger att dvd'n ligger på sekundära kanalen för tar jag bort den försvinner även dvdenheten.. men inget av tipsen ja fått från inläggen du länkade till hjälper tyvärr =/ kan det ha nått o göra med dålig kabel? buggig bios?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då vet jag tyvärr inte vad som kan vara fel, eftersom datorn är ny så ska du nog vända dig till försäljningsstället och reklamera för naturligtvis så ska det gå att köra DVDn i DMA-läge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack för hjälpen iaf!

Får jag det att funka säger jag till :)

 

 

EDIT:

Läste på microsofts hemsida att windows bara ställer om till pio om dma inte skulle fungera, och gör det inte det så ska det finnas felloggar i loggboken, och det gör det inte.

 

Letade vidare och hittade en hemsida där det stog att man skulle ta bort en nyckel i registret för att windows skulle läsa av dvdn's läge igen men dte vart ingen skillnad.

 

Jag ändrade sökorden i google och lade till mitt chipset (intel 965) och kom till ett forum där dom tog upp exakt samma fel som jag har, och personen som skrivit inlägget hade precis samma moderkort.. och där kom dom fram till att "The only soultion seem to be wait for bios update."

 

Så det är väl bara att vänta då :)

BIOS uppdateringarna har ju kommit rätt tätt hittils så.

[inlägget ändrat 2006-09-16 14:33:05 av nire]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...