Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Driva Web Hosting = starta företag ?


Eminos

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är mitt uppe i att börja driva Web Hosting på nätet (återförsäljare). Jag har gjort grunden med hemsidan o funktionerna o ideerna tillkommer hela tiden.

Web Hostingen (+ en del andra saker som jag kommer sälja, som t.ex. mail, domän m.m.) kommer att vara riktat till den Bosnisktalande marknaden. Den största delen av kunderna kommer vara från Bosnien, men säkert en del från hela världen (eftersom bosnier numera finns lite här o var).

 

Det jag undrar är följande.

Att ha ett eget företag i grunden är ju bättre än att sälja som privatperson, iaf tittat från kundernas håll. Känns ju säkrare att betala fakturor till ett företag än en privatperson.

Men vilket sorts företag är det jag ska ha? Servrarna ligger i Sverige. Jag är folkbokförd i Sverige och betalar skatt i Sverige. Men marknaden är Bosnien (+ hela Världen).

Jag har surfat runt på nätet o letat info, men inte hittat nåt bra som förklarar på ett enkelt sätt. Det som ligger närmast o verkar enkelt är ett Handelsbolag (vi är två företagsägare). Men det verkar vara väldigt "Sverige-inriktat" och t.o.m. länsinriktat. Är det nåt bra med tanke på att en minoritet av kunderna är från Sverige?

 

Finns det bra sajter på nätet som kan förklara detta, eller var ska jag vända mej? Jag undrar oxå hur det är med skatter, moms och andra avgifter som ett företag bär med sig. Nån som kanske har erfarenhet av liknande saker?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vilket sorts företag är det jag ska ha?

Du ska förmodligen ha ett handelsbolag eller kommanditbolag (eftersom ni är två). Inget av dem är "länsinriktade" på något annat sätt än att de bara har namnskydd i ett län (till att börja med) vilket i praktiken är rätt ointressant eftersom få idag skulle registrera en firma med internet-anknytning där namnet inte går att registrera i .se.

 

Den huvudsakliga skillnaden mellan ett kommanditbolag och ett handelsbolag ligger i fördelningen av andel. I ett handelsbolag är alla bolagsmän likvärdiga (vilket bl.a. innebär att skulder får drivas in från samtliga eller från den person som indrivaren anser vara mest kapabel att betala), i ett KB är man (om jag minns rätt) lika mycket ansvarig som man har andel i firman.

 

Men det verkar vara väldigt "Sverige-inriktat"

Det där har du nog fått om bakfoten. Det finns massor med svenska bolag som exporterar, vilken bolagsform man har påverkar inte möjligheten att bedriva export.

Större företag skaffar ibland ett dotterbolag på sina viktigare marknader (delvis eftersom det kan vara lättare att betala löner, arbetsgivaravgifter och annat om arbetsgivaren är i samma land som den anställda).

 

Det här säger jag inte för att vara elak men jag tycker inte du ska starta företaget alls förrän du skaffat dig ordentligt mycket mer koll. Med så små kunskaper i ämnet tror jag nämligen att du kommer att få ett litet h-vete när du behöver handskas med f-skatt, moms och för all del vanlig redovisning. En tänkbar lösning på det problemet skulle kunna vara att se till att knyta någon kompis som kanske pluggat lite redovisning/företagsekonomi på högskolan till bolaget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack. Bra svar.

 

Det här säger jag inte för att vara elak men jag tycker inte du ska starta företaget alls förrän du skaffat dig ordentligt mycket mer koll. Med så små kunskaper i ämnet tror jag nämligen att du kommer att få ett litet h-vete när du behöver handskas med f-skatt, moms och för all del vanlig redovisning.

Jo, jag kände det på mej jag med :)

Jag har inga som helst kunskaper om detta, o jag är medveten om att det är mycket o hanskas med när man driver företag, speciellt med det ekonomiska (antar jag?). Men jag är villig att lära mej!

 

Vad har jag att förlora genom att starta företag (utan tillräcklig koll) ? Vad är det värsta som kan hända ? Vad har jag att vinna, genom att starta företag, kontra att sälja web hosting som privatperson ?

 

Var ska jag vända mig för att få mer info om detta ?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har jag att förlora genom att starta företag (utan tillräcklig koll)?

Det kan säkert variera från person till person men den risk jag själv ser som mest tragisk är om du tröttnar på hela alltet och lägger ner något som kanske var en utsökt framtidsutsikt när du inser att du måste göra om hela bokföringen strax innan deklarationen. Man kan få hjälp med mycket på e-forum men när man sitter där dagen innan deklarationen ska in så kan det kännas rätt ensamt att inte veta hur man ska göra.

 

Vad är det värsta som kan hända?

Straffrätsligt handlar det nog i huvudsak om straffavgifter. Om du inte får firman att gå runt så hamnar du i ett läge (med ett HB) där du blir personligt ansvarig mot dina fordringsägare (i ett aktiebolag gäller det bara skatteskulder).

 

För den som kan vanlig allmän redovisning så är det förmodligen något man kan sköta samtidigt som man läser godnattsaga för barnen, sköter man redovisningen rätt från början och har koll på sin verksamhet så är det värsta man råkar ut för att det inte alltid är solklart vilka blanketter som ska fyllas i.

 

Vad har jag att vinna, genom att starta företag, kontra att sälja web hosting som privatperson ?

Precis allt. Som privatperson kommer du att få svårt att bli kund hos allt från leverantörer till tidningar där du vill annonsera. Den som ska ge dig betalt för dina tjänster (lite beroende på mängden pengar) kommer att behöva fundera på om de behöver betala sociala avgifter åt dig. Om det inte görs får du ingen lön, får du ingen lön så har du väldigt lite a-kassa, sjukpeng och annat att hämta ut den dag du behöver. Det är helt enkelt inte meningen att man ska göra annat än anställning och hobbyverksamhet (som får dra in lite pengar) som privatperson.

 

Dessutom kommer allt att bli dyrare för dig eftersom du drabbas av en massa moms.

 

Var ska jag vända mig för att få mer info om detta ?

Vet inte var du bor (det framgår av profilen, men jag vet inte på rak hand var det ligger) men jag skulle kika igenom höstens kurskataloger från Medborgarskolan, folkuniversitetet och studiefrämjandet. De borde ha lite starta-eget-kurser, "introduktion till redovisning" eller motsv.

 

Allternativt, kolla runt bland bekanta, bekantas föräldrar osv om du hittar någon som är småföretagare, ekonom, kassör i förening eller motsv. Då kan du helt enkelt ställa frågan. "Du kan sånt där med bokföring väl?", de flesta tycker om att dela med sig av kunskap till folk som är intresserade och rent redovisningsmässigt är det rätt lite skillnad på att sälja ett ton stålplåt och en blyertspenna så det är ganska lätt att lära sig grunderna över ett köksbord och det är guld värt att ha någon att be om hjälp när man ska göra sitt första bokslut.

 

Du kanske t.om känner någon som jobbar med det och kan tänka sig att hjälpa dig lite i början (följande är på gränsen till otillåtet men ett möjligt sätt att kompensera skulle kunna vara att du bjuder på personlig mail och domän till personen).

Vidare finns Björn Lundéns böcker, de är oftast skrivna på begriplig svenska.

Jag skulle knata in på bokhandeln och bläddra lite i den här:

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9170274606

(beskrivning saknas på länken ovan men finns här: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9170274835 )

 

Det är ganska små pengar, känner man att det är bara grekiska och kräkmedel så kan det nog vara läge att fundera på vad det skulle kosta att leja ut arbetet till någon redovisningsbyrå (behöver inte vara jättedyrt) så att man får ägna sig åt själva verksamheten istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än så länge så känns det fruktansvärt intressant att starta eget. Jag har köpt e-boken du rekomenderade o satt uppe hela natten o läste. Kunde inte sluta läsa.

 

Det jag nu undrar är om om det kan bli strul om man startar företag samtidigt som man pluggar. Själva plugget är väll inga problem, jag hinner säkert med både och, men jag tar feta lån från CSN (pluggar utomlands). Kan det uppstå problem, antingen för företaget eller för CSN om man både tar CSN-lån o driver företag ?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man få F-skatt om man samtidigt har studielån? Vet inte...

 

Bortsett från det då.

 

Jag startade företag med endast en grundläggande kurs i ekonomi. Jag skaffade mig SPCS Skatt Företag, laddade ner och läste det mesta i PDF-väg från skattemyndigheten, skaffade "Redovisa Rätt" (uppslagsbok om bokföring, skatteregler och sånt). En del jobb var det ju allt med deklaration och så men en enskild firma med låg omsättning klarar sig rätt lindrigt undan.

 

Man måste prova i alla fall. Men som andra redan sagt, se till att göra det riktigt från början.

 

Det finns inget som hindrar att man startar i liten skala. Jag tycker du ska prova och se vad du tycker!

 

[inlägget ändrat 2006-09-08 23:45:09 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj Eminos!

 

Gå till din arbetsförmdeling och prata med dem. De kan hjälpa dig med en utbildning som heter typ "Starta eget" eller nåt i den stilen. Den är i 2 månader och man pluggar på distans.

 

Efter den utbildningen bör du kunna en hel del om moms, fallgropar, råd och tips och såvidare.

 

Du kanske även får träffa en affärsutvecklare som hjälper dig att titta på din affärsidé.

 

Sedan kan du lämna in din affärsidé, budget osv till AF och de kan då ge dig starta eget bidrag.

 

Det är mitt tips. Det kan variera från stad till stad. Men så har det varit i min stad i alla fall. Det kan också vara en del problem med CSN och dyl. Men du kan ju kolla med din arbetsförmedling i alla fall. Det är ju gratis information.

 

Lycka till!

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det uppstå problem, antingen för företaget eller för CSN om man både tar CSN-lån o driver företag ?

Det gick bra för mig, det viktigaste är nog att man inte plockar ut mer lön än det man maximalt får tjäna för CSN. Fast i mitt fall är det 15 år sedan, det kan ha hänt endel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Plockar ut lön" gör man väl bara med aktiebolag?

 

I alla fall enskild firma tillåter vissa andra sätt att flytta pengar hit och dit (periodiseringsfond, expansionsfond, ...), kanske handelsbolag och kommanditbolag också tillåter?

 

[inlägget ändrat 2006-09-09 10:53:13 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Plockar ut lön" gör man väl bara med aktiebolag?
Nejdå, det går bra att plocka ut lön från ett HB/KB också. Det vanliga är emellertid att man fördelar överskottet på ägarna och då blir det inkomst av näringsverksamhet vilket ur ett CSN-perspektiv är precis lika begränsande för möjligheten att få bidrag/lån.

 

Naturligtvis väljer du själv vilka pengar som ska vara kvar i firman och inte bli betraktat som vinst oavsett om det är ett AB, HB eller EF men målet med firman är ju oftast att man ska få pengar i någon form från den och det är där CSN kan ha synpunkter.

Ett gråzons-alternativ kan vara att låta firman investera i t.ex en laptop/dator som man förfogar över, då får man mindre utgifter att lägga studiebidrag/lån på och kan därför ha nytta av firman även om den inte ger så mycket rena pengar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu läst på ordentligt på nätet, både jag o den andra delägaren har anmält oss till kurser i höst o vinter, har dragit iväg ett mail till CSN oxå, men det ska väll inte vara några problem, det kommer ju inte handla om så mycket pengar in o ut från företaget.

 

Mycket har blivit klart, en del är ganska klart, o så finns det saker som jag fortfarande inte fattar :)

 

1) Detta med moms är hyfsat klart o enkelt, men jag ska återförsälja hosting, vem betalar moms då ? Servrarna ligger ju i sthlm, men 90% av kunderna kommer vara bosatta utanför EU.

 

2) Vad är Kompanjonförsäkring o är det nåt som vi delägare ska teckna var för sej?

 

3) Det kommer bli ett HandelsBolag (om det blir nåt alls). Vi är 2 delägare. Vem betalar vilka skatter? Företaget eller vi själva? Allt som går att betala årsvis kommer vi nog göra årsvis, eftersom det är så liten omsättning i början. Men hur går det till i praktiken detta med o bokföra, preliminär skatt m.m.. Nån som kan förklara lite kort ?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Detta med moms är hyfsat klart o enkelt, men jag ska återförsälja hosting, vem betalar moms då ? Servrarna ligger ju i sthlm, men 90% av kunderna kommer vara bosatta utanför EU.

Var servrarna finns spelar inte så stor roll, du kommer att betala moms till dina leverantörer och du kommer att lägga på moms på priset till dina kunder.

Differensen mellan vad du dragit in och vad du betalat ska du betala till farbror staten, dvs det är du som driver in omsättningsskatten från dina kunder.

Om dina kunder skulle vara svenska företag så betalar de oclså moms till dig, den momsen får de i sin tur dra av från sin momsskuld.

 

2) Vad är Kompanjonförsäkring o är det nåt som vi delägare ska teckna var för sej?

Inte en aning, jag kan tänka mig vad den går ut på men då jag aldrig haft en dylik så skulle det bara vara spekulationer att försöka reda ut.

 

3) Det kommer bli ett HandelsBolag (om det blir nåt alls). Vi är 2 delägare. Vem betalar vilka skatter? Företaget eller vi själva?

Företaget betalar företagets skatter, du betalar egenavgifter på det du tar ut ur företaget (motsvarar i princip arbetsgivaravgifter).

 

Men hur går det till i praktiken detta med o bokföra, preliminär skatt m.m.. Nån som kan förklara lite kort ?

Pengar ut bokförs, pengar in bokförs, oavsett vem som får dem och när. Preliminärskatt kan vara ett litet elände eftersom den grundar sig på vad du förväntas tjäna och således ska betalas innan du tjänat pengarna (vilket kan vara tungt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack fhe och alla andra !

 

Var servrarna finns spelar inte så stor roll, du kommer att betala moms till dina leverantörer och du kommer att lägga på moms på priset till dina kunder.

Är det verkligen så enkelt och vilkorslöst ?

Om jag säljer varor och tjänster utanför EU så ska jag väll inte debitera moms ?

 

Dessutom så hittade jag följande:

"Från den 1 juli 2003 gäller en särskild beskattningsordning avseende moms på elektroniska tjänster. Reglerna gäller för företag utanför den Europeiska Unionen som säljer till icke skattskyldiga personer (privatpersoner) inom Unionen. Med elektroniska tjänster menas sådana tjänster som levereras direkt till kundens dator, exempelvis webbhotelltjänster, nedladdad musik och programvara, information, bilder etc. Reglerna innebär en förenklad hantering för dessa företag."

http://www.skatteverket.se/meny/etjanster/vatoneservices.106.39f16f103821c58f6800011912.html

 

Men det står inget om hur det går till när det är tvärtom, alltså företag i EU som säljer till kunder utanför EU.

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så enkelt och vilkorslöst ?

Nej, egentligen inte... Det jag menade var mest att det inte spelar någon roll var du har dina servrar.

Du lägger normalt inte på någon moms för varor du skickar utanför EU, om det finns en liknande skatt i landet du skickar en vara till så kommer kunden att få betala den skatten i form av tull.

 

När det gäller en hosting, som i ditt fall, så är det inte helt solklart och jag törs inte med 100% säkerhet säga vad som gäller. Grundprincipen är att det är moms på tjänster som omsätts inom landet. Där skulle det kunna spela roll att du har dina servrar i landet eftersom tjänsten nog kan anses omsättas här då. Men det är inte säkert att det spelar någon roll att du har servrarna här om företaget som levererar tjänsten råkar vara "här", det kan mycket väl anses vara "här" tjänsten utförs ändå.

 

Enklast och säkrast är nog att fråga skattemyndigheten.

Oavsett vilket är momsen inget som drabbar dig mer än administrativt, betalar du mer än du driver in så får du tillbaka pengarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...