Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Söker bästa virus/ brandvägg program just nu !!


Bronzom

Rekommendera Poster

Hej !

 

 

Vill byta ut mitt gamla Norton program. Men har dålig koll på vilket program som är bäst just nu på marknaden. Tacksam för tips !!Helst ett prgram på svenska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken som är bäst har jag ingen koll på, men är mycket nöjd med F-Secure. Kostar ungefär som Norton i pris och jag vet att det finns gratisversioner av andra program. Om du har Telia som bredbandsleverantör så kan du tanka hem en fullständig version av F-Secure. Telia kallar den "Säker surf".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Bronzom!

 

De bästa virusskydden i dag är F-secure och kaspersky.

 

Tänk dock på att om du väljer Kaspersky så kommer den att räkna ut checksummor för varenda fil du har så 1:a avsökningen kommer att ta ett par timmar.. (Men låt den gärna gå över dagen när du inte är hemma, om du kan) Därefter är den helt OK!

 

Till fördelarna hör även att de är bland de snabbaste att få ut nya definitioner på nyupptäckta smittor och därmed ofta uppdaterar ett par gången om dagen..

 

se gärna även verklighetstrogna tester av ca:50 olika virusskydd på:

http://www.virus.gr/english/fullxml/default.asp?id=82&mnu=82

Resultaten anger hur många av de 147184 olika smittorna som resp. virusskydd klarade av att detektera.. (som synes hamnar inte ditt gamla norton särskilt högt, så du gör rätt i att byta..)

 

Tänk även på att: 1

Se därefter till att konfigurera virusskyddet korrekt, så att såväl realtidsavsökningen som den manuella avsökningen =

 

1: Avsök ALLA FILER (FilTyper)

2: Primär åtgärd = Ta Bort (radera) smittad fil

3: Sekundär åtgärd = Ta Bort (Radera) smittad fil..

4: Aktivera avsökning av Komprimerade filer

(Om du har jättemånga eller mycket stora komprimerade filer, inaktivera då realtidsavsökningen av komprimerade filer för att minska belastningen)

 

Notera! Den sekundära åtgärden tas till när den 1:a inte lyckats, oftast pga. att den smittade filen hålls låst av något program som förhindrar den primära åtgärden varvid den sekundära griper in så snart programmet släppt greppet.

Att starta datorn i felsäkert läge, gör att datorn startar med minimala uppstartsalternativ, vilket i de flesta fall innebär att smittor inte hålls öppna, utan kan åtgärdas med den primära åtgärden!

 

Anledningen till att man ALLTID har alternativet "Ta bort" (Radera) inställt är att man, nu när man har kontrollerat att datorn inte har smittade filer, helt enkelt inte vill ha in nya smittade filer till hårddisken/datorn. En ny

(framtida) smitta raderas INNAN den hunnit exekveras eller sparas i datorn!

 

Hjälp med HUR du ändrar konfigurerigen finns säkert i manualer/hjälpen till ditt virusskydd. Om ej Kolla på deras webbplats alt. kontakta supporten!

 

Tänk även på att: 2

Tänk på att det bästa skyddet mot smittor är att alltid logga in med användar-behörighet dvs. INTE vara medlem i gruppen administratörer!. (Administratörsbehörighet används endast vid ev. installation/konfiguration ALDRIG annars!) Det konto du skapar under installationen av XP har Administrativa behörigheter. Ändra alltid det så snart ni installerat alla program och spel!

 

Varför? Det är så att huvudelen av dagens smittor utnyttjar inloggad användares behörigheter, vilket innebär att en smitta som exekveras när en användare är inloggad som Administratör "Ärver" användarens behörighet att "installera Vad som helst, Hur som helst". Utan denna behörighet kan inte smittorna "spara sig" till datorn, vilket innebär att

även om du drabbas av ett nytt "okänd smitta" så kan den i värsta fall endast köras i minnet, fram till nästa omstart.. No more!! Dvs. en omstart räcker då oftast för att bli av med smittan!

 

Lycka till!

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för Win2000 Pro & för XP Pro (3 olika versioner) Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju rada upp tester i oändlighet där de alla kommer fram till olika resultat.

 

Själv har jag bytt från Norton till Nod32 på alla burkar och är mycket nöjd. Uppdateringar laddas ner automatiskt flera gånger dagligen. Det jag fastnade för med Nod32 var att det ska dra väldigt lite resurser från datorn samt - i tester jag läst - placerar sig i topp när det gäller att uptäcka smittor som det ännu inte finns definitioner för (d v s de allra nyaste).

 

 

[inlägget ändrat 2006-09-05 11:13:35 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju rada upp tester i oändlighet där de alla kommer fram till olika resultat.

 

Nja! Jag talade av egen erfarenhet.. Vi har utfört flera egna utvärderingar av virusskydd och deras funktion samt effektivitet och dessa resultat stämmer väl överens med virus.gr´s slutsatser..

 

Vi använde då sparade smittor (från kloner av smittade datorer) och trots att vi endast hade dryga 100 smittor så visade våra tester praktiskt taget samma skillnader i detektionsgrad som virus.gr´s

 

Så mitt inlägg baserades på min egen erfarenhet från mitt dagliga arbete (som virusskyddsansvarig) och jag pekade mot virus.gr för att visa likheten..

 

Att man som privatperson "gillar" sitt virusskydd är tyvärr ingen lämplig rekomendation...

 

Ta t.ex. ett virusskydd som INTE har hög detektionsgrad (t.ex.pga. att det har få och dåliga sökmotorer) då kan man som privatperson tycka att den är JÄTTE BRA!!! Den tynger ju inte datorn (eftersom den inte söker lika effektivt) och den Larmar aldrig för något så användaren tror sig aldrig drabbas av smittor..

 

Allt detta när sanningen kanske är att virusskyddet är uruselt..

 

Ett virusskydd har man just för att den skall detektera (och stoppa) smittor.. Virus.gr´s tester mäter just hur effektiva resp. virusskydd är på just detta.. Konkret och rättvisande, utan de subjektiva "poäng" som många andra virustester lägger med i beräkningen.. som då givetvis ger mer varierande resultat beroende på resp. testares åsikter om vad som är "snyggt" eller "lätthanterligt" etc.

 

:0)

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för Win2000 Pro & för XP Pro (3 olika versioner) Ej för XP home

 

[inlägget ändrat 2006-09-05 14:07:55 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket antivirusprogram som är bäst är svårt att säga,själv använder

jag F-secure Internet Security 2006,och tycker det fungerar alldeles

ypperligt,men om det är bäst vet jag inte.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man som privatperson "gillar" sitt virusskydd är tyvärr ingen lämplig rekomendation...

 

Du kanske inte läste mitt inlägg?

 

"Det jag fastnade för med Nod32 var att det ska dra väldigt lite resurser från datorn samt - i tester jag läst - placerar sig i topp när det gäller att uptäcka smittor som det ännu inte finns definitioner för (d v s de allra nyaste)"

 

Alltså, de tester jag läst var alltså vad som låg till grund för mitt val. Att det sedan inte lastar ner datorn är ett plus som i alla fall inte jag vill avstå ifrån. Tyvärr visar olika tester väldigt olika resultat så man får väl bestämma sig för vilka man vill lita på.

 

Ett virusskydd har man just för att den skall detektera (och stoppa) smittor.

 

Inom vissa rimliga gränser, ja.

 

Virus.gr´s tester mäter

 

Sist jag kollade innehåll deras test högvis med gamla smittor som sannolikt är utdöda sedan länge. Vill man släpa på sånt gammalt bagage så varsågod :) (med reservation för att de ändrat sig sedan dess)

 

...testares åsikter om vad som är "snyggt" eller "lätthanterligt" etc.

 

Det håller jag med om, det har väl sekundär betydelse i det här fallet. I alla fall så länge man förstår hur man ska använda produkten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt majoriteten av de (seriösa) tester jag läst hamnar nod32 samt

kaspersky på topp.

 

Kaspersky hittar fler gamla virus, men esets antivirus är bättre

på att upptäcka virus det ännu inte finns definitioner för.

 

När vi pratar om antivirus för privatpersoner är också

användarvänligheten något man _måste_ ta med i bilden.

På ett företag där användarna inte ska märka av clienten

spelar det ingen roll.

 

Ett antivirusprogram som är svårt att konfigurera samt

använda är inte något bra antivirusprogram, för privatpersoner.

 

Du kan inte installera ett program (ö.h.t.) och räkna med

att det ska fungera optimalt. Inställningar måste göras,

men hittar man inte inställningarna är det svårt att ändra dem.

 

Jag har inte arbetslivserfarenhet från något företag såsom teks,

däremot en hel del erfarenhet från högskolans testlabb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag tolka de som att du tycker nod 32 är bättre än Kaspersky just till privatpersoner? Att de är lättare att förstå för oss som inte är så insatta ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Kaspersky och NOD32 har trial-versioner som fungerar i 30-dagar.

Mitt tips är att du laddar ned en åt gången och testar själv.

 

Då kan du snabbt avgöra vilket av programmen du trivs bäst med.

Eftersom båda ligger på topp spelar det inte så stor roll vilket av dem

du väljer.

 

NOD32 är bättre på att hitta nya virus, men dessa kommer (oftast) från öst och många av-tillverkar hinner få ut definitioner innan de spridit sig till allt för många datorer i sverige.

 

Här finns trialversionerna:

 

http://www.kaspersky.com/trials

 

Kaspersky har en "Internet Security" version med både brandvägg och antivirus. Välj själv om du vill prova endast antivirus eller deras internet security lösning.

 

http://www.eset.com/download/index.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för kanonbra tips !! Undrar nu bara. Skall jag ta bort mitt gamla Norton innan jag laddar ner det nya programmet ? Eller kan jag ha kvar Norton tills det nya är nerladdat ? Och sedan ta bort Norton ? Funkar de ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för kanonbra tips

 

Ladda ner programmet till skrivbordet,men installera inte.Aviinstallera

sedan ditt gamla Norton.Installera därefter ditt nya antivirus.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-09-05 18:40:56 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplettera med att ladda ner avinstallationsprogrammet för Norton från Symantecs webbplats, för det blir ofta rester kvar som gör att nästa antivirusprogram inte vill installera sig.

 

Se också till att dra ur internetanslutningen när du inte har någon brandvägg i datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen men jag fixar inte att ladda ner till skrivbordet, och sen installera på riktigt, efter att jag tagit bort Norton. För mig finns bara ladda ner !!

Vad gör jag ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen men jag fixar inte att ladda ner till skrivbordet

Det viktiga är att du laddar ner filen, sen var på datorn den ligger spelar ingen roll så länge som du vet var du hittar den sen när du ska installera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har testat alla antivirus program som nämnts här och tänkte bara tillägga att anledningen att f-secure toppar listorna tillsamans med kaspersky är att f-secure använder samma antivirus motor som kaspersky på licens, så go figure.

Nod32 är helt ok kommer på min 2:a plats funkar bra till vista också.

Kaspersky kommer 3:a men använder alldeles för mycket system resurser för att man ska kunna använda den. F-secure kvalar inte ens in tyvärr.

Det jag fastnat för är symantec antivirus corporate, enkelt, effektivt & snabbt.

Och jag bryr mig väldigt lite om vad dom olika testerna på större sajter och tidningar framför eftersom det garanterat är pengar som styr testerna.

För att kunna ge en korrekt bild av dom olika programmen och hur effektiva dom är så bör man ha en väldigt bra programmerings kunskap i bagaget och en djup fundamental förståelse för hur datorer fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag bryr mig väldigt lite om vad dom olika testerna på större sajter och tidningar framför eftersom det garanterat är pengar som styr testerna.

Det där får du förklara.

Testerna på http://www.av-comparatives.org/ brukar anses som väldigt bra och vederhäftiga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bara till att avinstallera det ena virusprogrammet innan du installerar de andra. olika virusprogram älskar att se det andra virusprogrammet som ett virus, samtidigt som det finns inbyggda skydd i virusprogram som förhindrar att ett annat program manipulerar just detta programmet. Detta resulterar i att de två programmen börjar köra fullskaligt kärnvapenkrig i din dator vilket i sin tur resulterar i att din dator kommer hänga sig och bete sig allmänt underligt om den ens fungerar över huvud taget.

 

Råkade göra en sån tabbe för ett tag sen och det var tur att xp hade återställfunktionen i felsäkert.

 

 

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kav 6 och 7 använde 12 resp 15 mb på min dator, det och dess höga detektion gör det i mitt tycke till det bästa AV jag testat. det enda tråkiga va sega uppdateringar men det kanske berodde på att man inte får köa när man kör programmet som shareware

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...