Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konvertera mellan referenssystem


Lindroth

Rekommendera Poster

Finns det något program som man kan konvertera mellan olika referenssystem?

tex. x och y koordinater till latitud och longitud

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se hos Lantmäteriet - där har de sidor online som klarar det mesta.

 

Annars håller jag på med ett litet program i C# som klarar detta. Den delen av programmet som sköter det, med ett litet gränssnitt därtill, kan jag nog plocka ur och skicka till dig. Program som alltså klarar av att transformera WGS84 (GPS) <-> RT90 2.5 gon 2.5

 

http://www.lm.se/geodesi/program/gtransrv/gtransrv.htm

 

Eller vad är det du söker?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej Monshi,

 

jag skulle uppskatta väldigt mycket om du vill dela med dig av din c#-kod för transformation mellan RT90 och WGS84 till mig.

 

Min mailadress är: vanja.zaric@hotmail.com

 

Tack på förhand!

/Vanja

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst.

 

Det är sänt till dig om några sekunder.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej Monshi!

 

Jag är ochså väldigt intresserad av din C# kod som kan konvertera WGS till RT90

 

Min mail adress är: ponbe747@student.liu.se

 

/MvH Pontus Berg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjort.

 

men för framtiden notera att sedan en tid tillbaka finnd C# bindings till GDAL som kan fixa detta. Även om det är trevligt med egen kod istället för en okänd DLL så är GDAL attraktivt då det ger så många fler möjligheter.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag är intresserad av konverteringsprogram WGS RT90 - helst åt båda hållen. Har Du något ?

Tack på förhand.

Min epost-adress är katarina.odemark@alfa.telenordia.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, har den kvar. Skickar den per epost till dig.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Här har du en till som är intresserad av koden, om det går bra?

 

perpunktrohlinatperstorppunktcom

 

/Pär

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka mig ett e-brev så får du den..

Edit:

Orkar inte avtyda din e-postadress. Min hittar du i användarinfon.

 

Samt för framtida läsare av tråden - ett alternativ till min kod är att nyttja GDAL. Med en WKT-sträng för RT90 så är det ganska enkelt att sätta upp en transformation mellan RT90 och WGS94, eller annan projektion/koordinatsystem. Men min kod fungerar även den. Alldeles utmärkt.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2007-08-30 14:23:45 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

mailme

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

fasiken, nu kommer jag inte få några fler intressanta e-brev ;)

 

.. men å andra sidan har jag en GUI som kan mata in data i.... samt Excel-fil där man enkelt kan transformera massor med koordinater med. Fast bara mellan RT90 2.5 gon V och WGS84 (SWEREF99), din kod klara visst flera.

 

Fast ska säga, jag använder numera enbart Gdal och dess bibliotek som har gränssnitt till .Net (C#).

http://www.gdal.org/

de klarar det mesta.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-05-31 20:17:22 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det finns MASSOR med problem vid konverteringar mellan koordinatsystem. Massor.

 

 

En av svårigheterna är mycket riktigt att identifiera vilket system det är man har och vilket man vill ha. Bara hoppas att det finns i GDAL. Och i det sammanhang jag använder GDAL är det för hela världen, inte bara Sverige. Problem finns det gott om.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

send me a mail...

Epost finns i profilen.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Skicka mig ett e-brev så får du den..

Edit:

Orkar inte avtyda din e-postadress. Min hittar du i användarinfon.

 

Samt för framtida läsare av tråden - ett alternativ till min kod är att nyttja GDAL. Med en WKT-sträng för RT90 så är det ganska enkelt att sätta upp en transformation mellan RT90 och WGS94, eller annan projektion/koordinatsystem. Men min kod fungerar även den. Alldeles utmärkt.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2007-08-30 14:23:45 av Monshi]

 

Hej, jag har sökt omkring efter ett exempel på hur jag kan använda GDAL för att transformera från RG90 till WGS, skulle du kunna ge ett exempel på hur man gör det från CLI? Jag antar att det är gdaltransform med rätt WKT som gäller, eller?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...