Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel uppdaterar inte data automatiskt, varför?


Kattalena

Rekommendera Poster

Jag har ett ecxelark som innehåller massor av olika formler. Det har alltid fungerat som det ska.

Nu beter det sig jättekonstigt. Det uppdaterar ingen data. Formeln ser ut som den ska men tar inte med den nya informationen som man skriver in. Det kan vara så enkelt som en summering =SUMMA(M1:M4) - men när jag skriver in en siffra i M1 så uppdateras den inte i summeringen. Jag måste gå in i varje formel på nytt och summera om. Då uppdateras det.

Någon som varit med om detta? Vad gör man?

Jag måste ju kunna lita på att en formel som ligger faktiskt fungerar som den ser ut att fungera...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du råkat stänga av den automatiska beräkningen av formler kanske?

Menyn Verktyg -> Alternativ, flik Beräkning.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Tack!

Hade samma problem.

Trodde det var fel på formeln eller filen.

Efter test med annan fil som funkat bra tidigare, så kunde man konstatera att det var en Excel-inställning. Det var så klart autoberäkna som på något sätt bytts till manuell. Utan att jag har varit där gjort någon ändring.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

Tack! Det löste sig för mig också.

 

 

Jag drabbades också av nämnda problem. Kan ej förstå varför Excel utan min vetskap och godkännande ändrat från automatisk till manuell beräkning av formlerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...