Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hur trycker man cover på cd skiva?


k043

Rekommendera Poster

hur trycker man cover på cd skiva? vad behöver man för utrustning? finns det olika utrustningar för olika resultat eller kostar det skjortan ska man ha stora maskiner för ändamålet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sätt är specialpreparerade skivor + en bläckstråleskrivare som kan skriva ut på de skivorna.

 

Resultatet blir rätt ok tycker jag.

 

[inlägget ändrat 2006-08-28 22:23:13 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Kefo skrev:

hur trycker man cover på cd skiva? vad behöver man för utrustning?

 

Idag finns något som heter Lightscribe. Brännare som etsar in covers på CD-skivan efter att du bränt skivan och vänt på den, för att åter skickat in den en runda till i brännaren. Skivorna är en speciell typ av skivor, som kostar en del fortfarande.

 

För hemmabruk finns ju etiketter av det runda slaget, som du kan skriva ut i en vanlig bläckstråleskrivare. Sedan fäster du covers med hjälp av en spindel så att etiketten hamnar rakt på skivan för att inte obalans ska uppstå. Lätt att obalans uppstår om du får etiketten snett på skivan.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske du menade som alternativ till det jag skrev, det jag menade är skivor som man kan skriva direkt på utan att klistra på en etikett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns klisermärken som man skriver ut och dessa går att köpa på ex kjell kompani men är det bra kvalite på sånt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet kan bli som Stefan skriver att det blir obalans i skivan.

 

Kvaliteten blir ju som vilken utskrift som helst.

 

Att skriva ut på specialskivor (kostar inte mycket mer än andra skivor) blir lite sämre men å andra sidan finns det inget som kan lossna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...