Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mercedes E240, intermittent startproblem


Anp

Rekommendera Poster

G'day forumare.

 

Jag söker lösningen på ett bekymmer hos en bil i mina föräldrars ägo. Det är en E240, minns inte vilken årsmodell exakt men mellan -00 och -02 iallafall.

 

Problemet är att den vägrar starta ibland. Startmotorn snurrar och bensinpumpen hörs, men den vägrar tända. Inte ens små halvförsök till tändning utan den är rätt och slätt 'död'. Precis som om det inte satt några tändstift i den.

 

Nu till det intressanta, och problematiska. Det här felet uppenbarar sig aldrig när man kallstartar den. Har aldrig hänt. Startar man på morgonen, kör till jobbet, låter den stå till 16.00 och åker hem så funkar det. Om man däremot svänger in och handlar något på hemvägen så är chansen ganska stor att den inte startar när man står där med matkassarna på kundparkeringen. Efter 10-15 minuters fruktlösa försök är det bara att ge upp och be att få bli hämtad. Sen kan man åka ner efter styvt nån timme och starta den utan några som helst problem.

 

Vi har idag haft 'turen' att få den att vägra starta på hemmaplan. Vi har därför kunnat göra några tester för att försöka isolera problemet. Tja, det är iofs inte så mycket man kan göra, vi har haft loss batteriet och ryckt i alla säkringar (det känns som att det är elrelaterat). Utan resultat.

 

Under kvällen har den både fungerat och icke fungerat. Har den varit avstängd ca 10 minuter så startar den oftast inte, men väntar man ytterligare "en stund" (mellan 30 och 60 minuter kanske?) så går den igång.

 

Den var inne på verkstaden i veckan, och de hade den i flera dagar utan att problemet uppenbarade sig, och de hade inga idéer om vad problemet kunde vara.

 

Idéer, någon?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte van vid så moderna fordon med mycket elektronik och hi-techprylar, men det låter precis som om det skulle vara kondensatorn.

Det är ett typiskt fel när det inte går att starta när den är varm men startar utan problem när motorn kallnat, men på en så pass modern bil borde det vara elektronisk tändning istf brytare och då behövs ingen kondensator.

Möjligen något i den elektroniska tändningen som blir överhettat när motorn är varm?

[inlägget ändrat 2006-08-26 21:46:58 av SYS_64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma symptom på min gamla Volvo 740, då var det en givare på växellådan som strulade, men med en så pass ny bil som en 00-02 så borde man kunna hitta felkoder i datorn på vad som är fel.

 

Också vanligt fel på äldre bilar var att bränsleledningen gick för nära motorn och motorn vägrade starta när den var varm, men även detta borde inte kunna hända på moderna bilar kan man tycka.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I, eller i anslutning till, bränslepumpen sitter det vanligtvis en backventil. Denna ska se till så att inte bränsle rinner tillbaka till tanken och också att bränsletrycket hålls kvar när man stänger av motorn. Om denna är paj och någon bränsleledning ligger nära en varm motordel kan ångås bildas och du får liknande symtom. Be någon verkstad mäte upp ditt bränsletryck med avstängd motor.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Anp!

 

Ett minst sagt irriterande fel du fått på bilen. Värmerelaterade fel/tidsberoende fel kan vara svåra att hitta, men om du kan provocera fram felet, som i ditt fall, underlättas felsökningen markant.

 

Börja med att lokalisera felet, allra troligast är det bränslesystemet eller tändsystemet. Din motor kan ha andra system som spökar oxå men det är osannolikt! Dessa är de du enkelt kan kolla själv och troligen felets källa.

 

Enklast är (om man inte har instrument) om du kör bilen varm parkerar hemma, ser till att den inte startar. Ta bort en tändhatt från ett tändstift och sätt den på ett separat stift. Håll det lösa stiftets gänga mot en jordad punkt på chassit (tänk på att plåt i motorrummet kan vara isolerad). Be en kompis vrida om startnyckeln. Ser du gnistor på stiftet så kan du vara väldigt säker på att felet är bränslerelaterat. Om du däremot inte har spänning till stiftet så har du kommit en bra bit på väg...

 

Låt mig gärna få veta hur det gick...

 

/Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...