Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildkvalitet, 19" LCD


Sveos

Rekommendera Poster

Nu har jag köpt mig en ny skärm. En Viewsonic VP930 och jag undrar, ovan som jag är vid LCD, lite om bilden.

 

Jag tycker bilden nästan känns FÖR skarp, kan det stämma? På ljusa större ytor ser det lite kornigt/grumligt (svårt att förklara) ut, men text och bilder i övrigt är skarpa. Är det något med tekniken och jag som är ovan, eller kan det vara något annat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte. 60 är max med 1280x1024.

 

Jag tror dock att detta är en vanesak och att LCD helt enkelt är mycket skarpare - stämmer det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En LCD skärm är ju uppbyggd av bildpunkter så det blir ju skarpare på det sättet. Sedan upplösning du har är ju den vanliga på 17"-LCDer så om man har samma upplösning på 19" så blir kanske bildpunkterna så stora/glesa att man upplever bildpunkterna mer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du (någon annan?) säga att text- (bild-) kvaliteten är bättre på en 17-tumsskärm?

 

Jag börjar få lite kalla fötter och funderar på om jag skulle ha köpt en 17-tummare istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte i alla fall. Du kan kanske besöka något ställe där de säljer skärmar och titta vad du tycker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vänjer mig kanske. Nu börjar jag nästan tycka att problemet är texten i Word, trots användande av Microsofts ClearType.

 

Känner mig lite larvig, att jag tvekar så. Måhända var jag bortskämd med min Sony CRT, att den var så bra. Jag hoppas som sagt det är en vanesak, för jag måste bestämma mig snabbt om jag vill byta till en 17" LCD istället. (Jag kan alltid skylla på "Backlight leakage" i hörnen, tror jag)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men... ni andra som har TFT/LCD: Jag upplever det nästan som om det är en hinna framför skärmen och det är den hinnan som är jobbig för mig. Den syns inte/knappt mot mörka bakgrunder, men är desto tydligare i ljusa som ex. Word, etc.

 

Känns det igen?

 

Jag var runt lite igår och tittade och det verkar ju som om det har med tekniken att projicera bilden på, men något som är märkligt i sammanhanget är att jag inte reagerat på något när jag använd andra - sämre - TFT-skärmar tidigare.

 

[inlägget ändrat 2006-08-25 19:18:45 av Sveos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...