Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Medaljör - medaljös


Monshi

Rekommendera Poster

Tänkte på det under EM i Göteborg...

 

Vad säger du?

 

Vår medaljös, Carolina Klüft, hade ont i låret...

 

eller

 

Vår medaljör, Susanna Kallur, snubblade över...

 

 

Vanligast verkar alternativ två vara men även alternativ ett hördes under sändningarna. Själv tycker jag första har en trevlig klang, det är trist att vårt språk blir mer maskulint (eller kanske neutralt).

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja iom att en man kan vara sjuksköterska utan problem så heter det väl medaljös för alla som tar medalj.

 

 

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag alltid använt medaljör både för kvinnor och män. Vad är det som säger att medaljör skulle vara ett maskulint ord? Är det inte enklare med ett ord för både män och kvinnor?

Enligt min gamla ordbok så är dessutom ordet medaljör det rätta. (”Medaljör – Person som tilldelats medalj”)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som säger att medaljör skulle vara ett maskulint ord?

Det kanske bara är jag som har den känslan?

 

Men sant - om det används för båda könen är det knappast könsbundet, precis som ordet sjuksköterska numera.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske bara är jag som har den känslan?

Nej då, det kommer väl från franskan där man böjer orden efter genus. Precis som att dansör är den maskulina formen och dansös den feminina. Sedan har vi i svenskan tappat kopplingen till det allt mer med tiden och använder i huvudsak den maskulina formen av orden oavsett kön, det är inte vanligt nu för tiden att man hör lärarinna, författarinna mm som när jag var barn. Däremot så används sjuksköterska oavsett kön eftersom skötare var en manlig vårdare inom mentalvården.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man då kalla en östtysk kulstöterska som tar medalj?

 

En broilermaskin från 70-talet som inte enbart tog medalj utan annat också.

Fuskare kanske man kan kalla en sådan?

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-08-22 21:14:12 av honken64]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...