Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tappat adressbok och personlig e-post


wicke02

Rekommendera Poster

Jag har bytt hårddisk på min dator och installerat XP på denna. Jag har kvar min gamla disk i datorn som oxå har XP. Mitt problem är att jag inte hittar adressbok och e-postmappar i den gamla disken. Har provat importera med Outlook från Arkivmenyn men den hittar inga pst-filer eller pab-filer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Finns kanske smidigare sätt, men jag gjorde så att jag kopierade mappen för mitt epostprogram under ApplicationData. Du hittar den under ditt användarnamn i C-katalogen.

 

Sedan lade jag mappen på Skrivbordet. Kopierade innehållet från gamla mappen och klistrade in innehållet samt ersatte den nya mappen med det gamla. Startade sedan epostprogrammet igen, och då var allt med jag hade sedan tidigare.

 

Viktigt är att du kör igång installationen för ditt epostprogram först, så att mappen under ApplicationData skapas. Du tänker att den behöver jag väl inte skapa när jag har den gamla, men jag provade det. Tyvärr lyckades jag inte utan fick göra så jag skrev överst.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat detta tips men jag har MS Outlook och det är tydligen skillnad på hur man flyttar e-post beroende på vilket program man använder. Dessutom har jag inte kunnat lokalisera min adressbok och mina mappar på den gamla disken. Är det dolda filer och vad är det för filtyper jag söker?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat några filer med ändelse .dbx kan det vara dom jag ska importera från gamla till nya disken och hur ska den proceduren ske?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta tips kanske funkar i outlook express men i MS Outlook hittar jag inga filer som går att flytta enligt beskrivningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beskrivningen verkade ju handla om OE express. Från nätet:

 

When using Windows 2000/XP, Outlook stores *.pst, *.ost, *.msnpst, *.pab, *.oab, and extend.dat in C:\Documents and Settings\<username>\Local Settings\Application Data\Microsoft\Outlook.

 

Se till att din utforskaren visar dolda filer och kataloger. Drag&drop till det nya stället. Tänk på att info där kommer att raderas...

 

I värsta fall kanske du kan boota upp den gamla disken och göra regelrätta exporter därifrån?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men MS Outlook har väl inga .dbx-filer?

 

Har du ställt in Utforskaren/Den här datorn på att visa dolda filer och operativsystemfiler innan du har letat efter .pst-filen?

Tror den ska ligga så här: C:\Documents and Settings\(ditt_login)\Lokala inställningar\Application Data\Microsoft\Outlook

 

Har du prövat med Guiden Överför filer och inställningar (Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg)?

 

Eller se om det finns några tips här:

http://www.sitedeveloper.ws/tutorials/outlook.htm

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia

Nu har det ordnat sig. Jag hade helt enkelt glömt att markera "visa dolda filer och mappar" när jag gjorde importförsöket från Outlook. Och det är klart då hittar man ju inte det man söker. Ursäkta min nybörjarokunnighet. Tur det finns experter som dej Cecilia.

Mvh/

Wicke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var roligt att höra att du fick fatt på filen.

Att glömma någon inställning är lätt för vem som helst. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Epostprogram

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...