Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbara Hemtelefoner


MS1

Rekommendera Poster

Du menar "trådlösa" telefoner?

 

Dessa kallas "DECT" idag, och du får helt enkelt kolla marknaden själv!

Det du ska (SKA!) fråga efter, är om telefonen du köper är GAP-kompatibel!

 

GAP-kompatibla telefoner kan kopplas upp till DECT-nätverk, och funka med en enda basstation. Upp till sex telefoner ("lurar") kan kopplas till samma basstation/nätverk. Olika tillverkare har olika funktioner, men GAP "garanterar" ändå grundläggande funktioner, som exempelvis nummerpresentation och liknande.

 

Det finns DECT-telefoner som säljs billigt, men som saknar GAP. Du ska undvika sådana som pesten!

 

Lycka till!

 

Edit: GAP-kompatibla DECT-telefoner är i "princip" lika bra allihop, så det är "därför" tester saknas.. Anser jag..

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-08-18 20:12:51 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råd och Rön är gratis på folkbiblioteken..

 

Eftersom tidningen är utgiven av konsumentverket (statligt verk), tycker jag att artiklarna borde vara "fria" på "nätet"..

 

Strunt samma..

 

Köper man en "trådlös" telefon idag, ska man se till att den klarar DECT samt GAP. Då funkar den. Och oftast funkar den bra!

 

(Analoga trådlösa telefoner säljs lagligt fortfarande, men kommer att bli olagliga att använda snart. 2007?) Orkar inte googla på det..

 

EDIT: Analoga 900MHz-telefoner avlyssnas förvisso lätt med en scanner, men räckvidden är mer än dubbelt så lång jämfört med DECT!

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-08-18 20:27:28 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom tidningen är utgiven av konsumentverket (statligt verk),

Inte längre, nu äger Sveriges Konsumentråd tidningen och är inte statligt. Såvitt jag vet är det en självständig organisation

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att du är ute efter att köpa.

 

Funktioner och övriga krav: (som vi hade)

 

- högtalartelefon

- uttag för headset

- bra anslag på knappsats

- dubbla enheter

- AAA-batterier (ok med AA också)

- bra laddare

- nummerupplysning

- minne för senaste slagna nummer

- hyfsad telefonbok

- relativt lågt pris

 

 

Vi köpte för ca 1,5 år sedan och kollade runt som faen -- hade ovanst. krav och kanske nåt fler. Panasonic (som är/var en testvinnare i bl a RådoRön) föll på bedrövligt anslag på tangenter t ex. Blev Doro 530 duo, realivt billig och hyfsad kvalitet och ljud osv. Väldigt bra knappsats. Ingen färgskärm, men känns inte viktigt. Gissar att idag är det ännu mer lull-lull med färgskärmar och en massa "onödiga" funktioner. Fast kanske är även telefonsvarare ett krav?

 

Over and out-.-.-.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hänt alldeles nyligen då.. (S)-jälvständig organisation.. hehe..

 

För att svara på stefan winds inlägg, så köpte jag i somras en doro 930R. Bra DECT, klarar GAP, och har telefonsvarare. (598:- på "Klas Olsson")

Telefonsvararen borde stavas "telefonsparare", eftersom man sparar pengar på att slippa avlyssna operatörernas diton..

 

Enda problemet är att doron inte klarar att visa klockan i siemens-telefonerna. (kan jag leva med)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom tidningen är utgiven av konsumentverket (statligt verk), tycker jag att artiklarna borde vara "fria" på "nätet"..

Jag tycker det är rätt naturligt att de som inte prenumererar inte nödvändigtvis åker gratis, i vart fall så länge inte staten bjuder på prenumerationen. Allt annat vore ju orättvist mot oss som hystar upp de "hutlösa" 150 spänn om året eller vad det nu är den kostar... Även om den hade varit statlig (vilket den ju som sagt inte är längre).

 

För att åtegå till frågeställningen var jag väldigt tveksam när vi kompletterade i köket med en Doro 850 från Clas Ohlson, ända sedan Dancall upphörde har jag kört Siemens Gigaset (de dyrare modellerna) hemma eftersom det mesta annat varit skräp. Den här lilla luren har emellertid visat sig vara förvånansvärt prisvärd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill också veta, fast jag är ute efter en CT2-telefon... Ingen som vet var man kan få tag i det? Googlade men kunde inte hitta en enda återförsäljare som hade sådana... Vet att Clas Ohlson har haft men inte längre vad jag vet.

 

// Wepe

 

----------------------------------------------------

Windows isn´t a virus, viruses do something.

----------------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CT2-telefoner säljs inte längre i Sverige. Synd att du inte frågade före sommaren, då hade du fått 3 helt gratis av mig..

 

(CT2-telefoner blir snart "olagliga".)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(CT2-telefoner blir snart "olagliga".)

 

Jasså dom också... Trodde det bara va CT1:orna. Skit också...

 

Ingen som hört nåt om den nya tekniken som ligger vid 40-nånting MHZ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...