Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Reflex i digitalbilder


Tall

Rekommendera Poster

Ett litet problem med digitalbilder.

Jag har några bilder, där det blivit reflex från glasögonen på en person.

Hur gör jag för att ta bort reflexen?

Finns det något program som ger den möjligheten?

Eller är det bättre att kopiera in ”nya ögon” på personen?

Hur gör jag i så fall detta?

 

Det där med att kopiera in "lånade" ögon från något annat lämpligt digitalkort låter spännande. Men hur gör man det med hjälp av Photoshop?

Jag använder programmet Adobe Photoshop 5.5.

Jag har också tillgång till Adobe ImageReady 2.0 samt programmet Paint.

Någon har föreslagit att "klona" bort reflektionerna med klonverktyget.

Hur gör man det?

Tacksam för all hjälp till en som är i början av bildredigeringen!

Tall

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop 5.5 har väl inte så avancerade funktioner, jag antar att det är just tipset om "kloning" som du har att välja på (Clone Stamp Tool). Med detta kopierar du ett område när reflexen och målar över denna med det klonade närområdet.

 

Följande exempel är ämnat för Photoshop CS, men jag är tämligen säker på att detta verktyg fanns redan i 5.5

http://photoshoptips.devello.se/default.asp?Mapp=Phtips&Sida=Retouch

 

Skall du fortsätta med avancerad bildredigering är det nog trevligare att köpa in Photoshop CS eller CS2 istället, där du har mer avancerade verktyg som exempelvis Healing Brush

 

http://photoshoptips.devello.se/default.asp?Mapp=Phtips&Sida=7HBrush

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ditt fall tror jag nog att det största problemet är vad du ska ha istället för reflexen. Ett öga är knivigare att klona dit än t ex en bit av en gräsmatta eftersom ögon är en sak man tittar väldigt noga på och är väldigt känslig för hur de ser ut. Det blir nog svårt att få det att se naturligt ut om det nu är det du vill att det ska göra.

 

Men om du har ett annat foto av samma person med samma glasögon men utan reflex är ju ett tips att kopiera in den delen av bilden (glasögon utan reflex) till ett separat lager i bilden med reflex. Sedan kan du omforma lagret och vrida till det så det passar in i bilden, kanske använda kurvor eller liknande för att anpassa färger. Sen kan man använda kloningsverktyget eller, kanske enklare, skapa en lagermask för att få lagren att smälta ihop.

 

Men som Anjuna skriver, "healing brush" är ett guldverktyg i dessa sammanhang. Det kom i PS CS eller PS 7, kommer inte ihåg vilken.

 

Det här är antagligen alldeles för kortfattat så återkom om du vill ha mer förklaringar.

 

[inlägget ändrat 2006-08-15 16:34:58 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med lizardKng om att det blir svårt då det är fråga om ögon. Personen kan lätt bli vindögd om man kopierar in ett öga. En reflex är vit = innehåller ingen information, så att mörka området med efterbelysning (burn tool) på reflexen ger endast viss förbättring. Jag skulle försöka ta ett nytt foto om det går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret och tipsen, Anjuna!

Jag skall försöka jobba med dina förslag.

Du får en poäng!

[inlägget ändrat 2006-08-15 20:44:20 av Tall]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret och tipsen, flora50 !

Jag jobbar vidare med att lösa problemet!

Du får en poäng!

 

[inlägget ändrat 2006-08-15 20:47:45 av Tall]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret och tipsen, lizardKng !

Det finns en del att jobba vidare med för att lösa problemet, förstår jag!

Du får en poäng för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen, fast den var nog menad för lizardKng!

 

EDIT: Eftersom du ändrade ditt inlägg efteråt får jag nu tacka på riktigt!

[inlägget ändrat 2006-08-15 20:55:40 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har undersökt olika program och funderat lite på olika möjligheter att redigera bilderna. Men det som planerna verkar att "stupa på" är kostnaden för de fina programvarorna. Anjuna talar om Adobes Photoshop CS eller 5.5. Det är fina men mycket dyra program. För en vanlig människa att ta fram 3.000 eller upp till 10.000 kronor - det är inte lätt! En sån prioritering är svår att försvara.

Finns det någon väsentlig billigare "genväg" till ett bra program för bildredigering?

Tacksam för tips! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt utom "healing brush" ska gå alldeles utmärkt att göra i PS 5.5 som du skriver att du redan har.

 

Om senaste versionen av Adobe Photoshop Elements har denna healing brush så är det ett betydligt billigare alternativ men då går du istället miste om en del annan funktionalitet men den funktionaliteten kanske du ändåp aldrig kommer att använda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack lizardKng !

Jag testar och undersöker vidare!

Kanske hittar jag en lösning med mitt PS 5.5 ?

Du får en poäng för stödet!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar :)

 

Det är absolut inget fel alls med PS5.5, men det är väl just genom de senare versionerna (CS och CS2) som Adobe verkligen satsat på hanteringen av digitalbilder med allt vad det innebär.

 

Grundverktygen som lager, masker och verktyg som klonverktyget har dock funnits rätt länge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...