Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Effektivare kod?


Tobbelobbegåbbe

Rekommendera Poster

Tobbelobbegåbbe

Hejsan!

 

Jag har gjort en sida och jag använder mig av en kod-lösning som verkar väldigt seg, och jag undrar ifall du vet om något bättre sätt att lösa detta på.

 

Jag har en sida (ingen avancerad) och jag har en länk meny där det finns länkar till informationen på webbsidan (alltså inget märkvärdigt :)!). Grejjen är att jag bara vill ha en sida (ett dokument) och att informationen bara byts ut när man trycker på en annan länk.

Så här:

 

Länkar: Länk1 | Länk2 | Länk1

-----------------------------------

Information: Länk1 text, Länk1 text,Länk1 text,Länk1 text,Länk1 text,Länk1 text,

 

Men när man trycker på länk2 (tex) så ska bara informationen bytas ut till tex info om länk2 då... Jag vill alltså inte att den byter och laddar in ett ny sida och ett nytt dokument så att säga.

 

Därför har jag använt mig av IF-satser och Response.Write...

If Request.QueryString("view") = "info1" Then
Response.Write ("info länk1,info länk1,info länk1,info länk1,info länk1") 
End If

 

Sedan har jag en 4 st till IF-satser beroende på vilken länk man trycker på så visas en annan info utan att den byter sida.

 

Det känns som denna lösningen är seg och simpel, jag vill helst inte blanda in databaser (det rör sig inte om jätte mycket info, ca 400 ord/infodel), finns det något bättre och snabbare sätt än att använda ett dussin IF-satser för att få infon visad som jag vill?

 

Ps. jag vill inte använda mig av frames/iframes.

Jag vet inte om Javascript skulle vara snabbare? Hur skulle en sådan kod se ut iså fall?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ASP:

Jag hade gjort en sub med en selectsats som returnerade en sträng med innehållet beroende på länk jag klickat på (vilket då skulle styras av någon typ av numerisk konstant).

 

Typ:

Sub Info(nVal)

Select nVal

case 1

sInfo = "Yadda yadda"

case 2

sInfo ="Yadda2 yadda2"

case 3

sInfo = "Yadda3.."

else

sInfo = "du måste ha gjort ett val.."

end select

response.write sInfo

end sub

 

Men, i ASP måste du ändå ladda om sidan för varje länk.

 

I javascript kan du använda dig av div:ar innehållandes din information som du döljer och visar beroende på val av länk. Då laddas sidan bara en gång och stor del av prestandan lyfts över på användarens dator.

Titta mer i javascript forumet för sådana idéer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade gjort en sub med en selectsats

Oavsett om man använder ett gäng if-satser eller en select/case (som inte är något annat än en syntaktisk variant på if-scenariet) så tror jag inte dessa är flaskhalsen. ASP parsas faktiskt väldigt fort så det ska till en väldans massa satser för att det skall vara problemet (fast handlar det om uppåt 400 st så kan det möjligtvis vara detekterbart, frågan är hur mycket.

 

Ett enkelt sätt att testa sidan är att skriva ut värdet av Timer på vissa nyckelpunkter och kontrollera om någon del av sidan är onormalt slö.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast handlar det om uppåt 400 st så kan det möjligtvis vara detekterbart, frågan är hur mycket.

 

Nej, det var 4 st om 400 ord i varje :)

 

Jag tolkade dock hans text mer som att det är tradigt att koda med femtioelva ifsatser, snarare än att sidan laddas långsamt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...