Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svenska åäö på utländskt tangentbord


alfa_beta

Rekommendera Poster

Tjena,

 

Är det någon som vet hur vilka tangenter och i vilken ordning man trycker för att få fam åäö på en US laptop?

 

Alternativt hur man gör för att programmera om en bestämd knapp till att bli åäö?

 

Tacksam för hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Decimalt inmatat

 

Alt+134 = å

Alt+143 = Å

Alt+132 = ä

Alt+142 = Ä

Alt+148 = ö

Alt+153 = Ö

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem att bara ändra till svensk tangentbordslayout. Det enda är ju att etiketterna på tangenterna inte riktigt stämmer. T ex får man trycka på ] för att få fram ett å om man har ett amerikanskt tangentbord. Hur du ändrar tangentbordslayout beror på ditt operativsystem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, men fattar inte riktigt hur man använder koderna! Funkar ju inte i tex Word, eller är jag helt ute o seglar...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, ja, det funkar! nu skall man bara komma ihåg var alla symboler ligger! Men det lär man sig med tiden.

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll ner Alt tangenten och slå 134 med siffertangenten, släpp Alt knappen och du får lilla å.

 

Detta fungerar även med Hasse29's sifferkombinationer.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bor man utomlands, kan man ju se till att man tar med ett svenskt tangentbord när man besöker Sverige! (Tangentbord kostar från 99kronor och uppåt.) Svenska tangentbord är ju faktiskt överlägsna, de funkar även utomlands.. (Å, Ä och Ö används även på andra ställen..)

 

När du väl kommit "hem" till ditt utland, ser du till att din windowsversion "erkänner" ditt svenska tangentbord. Installerar man om windows, frågar windows vilken tangentbordsversion man har. (har jag för mig!)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena o tack för svaret virtousen!

 

Jo, visst kan jag byta tangentbordet i min laptop, funderar faktiskt på det!

 

Köpte en vaio i USA på rea hur billigt som helst. Har kollat lite just på byte av tangentbord, men hittar inget, inte ens på sony hemsidan. Har du nåt tips om var man skall leta?

 

//A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför strula med att byta tangentbord på en laptop, det finns ju klistermärken för i princip de flesta stora språk att köpa till tangentbord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar ju inte om att byta tangentbord, anjuna. handlar om att koppla in ett löst tangentbord via blåtand/ USB/PS1 etc. (Vagga?)

 

Klistra fast lappar?? Det var ju ett tag sedan när jag "krånglade" med tangentbord, men om jag kommer ihåg rätt, så finns det "104-tangenters" (US English) samt flera. Svenskt tangentbord har 108 tangenter, har jag för mig..) Du som tvivlar; räkna tangenterna på ditt tangentbord!

;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar ju inte om att byta tangentbord, anjuna. handlar om att koppla in ett löst tangentbord via blåtand/ USB/PS1 etc. (Vagga?)

Fortfarande onödigt tycker jag.

 

men om jag kommer ihåg rätt, så finns det "104-tangenters" (US English) samt flera. Svenskt tangentbord har 108 tangenter, har jag för mig..)

Alla mina tangentbord har 104 tangenter. I vilket fall spelar ju antalet tangenter ingen roll? Det handlar ju bara om att klistra över vissa tangenter så att symbolerna motsvarar den teckenuppsättning man vill använda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...